تولید علم در ایران 1 از 4

شبکه سحر کوردی، نوامبر 2019. تهران. زبان: کُردی

1-رشد کمّی تولید علم ایران در دو دهه اخیر، خوب و بالا بوده.

2-توسعه کیفی تولید علم ایران، ضعیف و پایین است

3- هرم تولید علم در ایران، واژگون است.علوم پایه و مهندسی و شیمی بیشترین میزان تولید علم را دارند و علوم اجتماعی و انسانی همچنان نامطلوب

4- بودجه تحقیقاتی و آموزشی کشور متناسب با رشد تولید علم نیست و بسیار کمتر است

https://www.namasha.com/v/Dnzaqiuz

 

تولید علم در ایران 2 از 4

1-بخشهای مختلف تولید علم

الف- تولید علم برای آینده. چشم انداز، سند توسعه، سبک زندگی و...

ب- تولید علم برای انباشت و خشت بر خشت نهادن دیوار علم. انشتاین: نسبیت من مدیون ایستادنم بر دوش دانشمندان بزرگ پیشین است

پ- تولید علم برای کاربردها و اختراعات است

ت- تولید علم برای بهبود کمی و کیفی زندگی انسان و حل مشکلات و آسیب های اجتماعی و غیره

ث- تولید علم بعنوان اهرم های قدرت در رقابت های جهانی

2- مجموعه اینها یک کشور را تبدیل به الگوی تولید علم می نماید و بر تمام جوانب و ابعاد کشور در داخل و خارج تاثیر می نهد

https://www.namasha.com/v/XgcF3B3q

 

تولید علم در ایران 3 از 4

1-تولید علم و مراوده و تعامل و اشاعه علم در بین کشورها، فرهنگ ها و دولت ها، فرا مرزی است

2- علم، مبنایی توصیفی- تحلیلی دارد و مانند ایدئولوژی دیدگاه قضاوتی مال من خوب و مال شما بد است ندارد

3- مجموعه ی ساز و کار مدیریتی یک کشور، طراحی پازل علمی، نحوه پشتگیری نویسندگان و مخترعان و مکتشفان و مترجمان و...، روی آوردن به علوم نوین و غیره می تواند یک کشور را در تولید علمی موفق سازد

4- علمای کرد در طول تاریخ در ایران، بسیار کمتر شناخته شده اند

5- فرزندان ایران در تولید علم، حرفهای بسیاری برای گفتن و کارهای مهمی برای انجام دارند

6- مشکل انگیزشی فعلی عدم تناسب تب مدرک گرایی و اشتغالزایی کشور است

https://www.namasha.com/v/L68HXlxY

 

تولید علم در ایران 4 از 4

1-درخواست می شود که بودجه تحقیقاتی و آموزشی کشور با عدالت تقسیم و توزیع شود. تولید علم وابسته به جنس، مذهب، قومیت و... ندارد

2-درخواست می شود که توجه بیشتری به نخبگان کرد در ایران شود. با حمایت مالی و اشتغال، خواهش از آنها در جذب به بدنه مدیریتی کشور، اعطای مجوز ژورنالهای isi و علمی-پژوهشی، تاسیس شعبه های دانشگاه های سراسری نه فقط آزاد و پیام نور

3-درخواست می شود سه ضلع رشد کمی، توسعه کیفی و مدیریت علمی هماهنگ باشند

4- درخواست می شود که دستاوردهای علمی کشور به اطلاع عموم برسد. اطلاع رسانی ضعیف است

5- دریافت علم از دیگران، نه تنها عیب و نقص نیست بلکه نشانه آمادگی کشور برای پیشرفت است. تنها در یک حالت مضر است که صرفا مصرف کننده باشیم.

https://www.namasha.com/v/qma7hi7x