مسافرکشان در دست انداز ساماندهی

برخورد سلبی راهگشا نیست

دلیل حضور این خودروها شاید اولین سوال برای حل این معضل باشد. غفور شیخی، جامعه‌شناس دراین باره به جام‌جم می‌گوید: مشکلات و چالش‌های عرصه درآمدزایی و اشتغال، ‌ضعف نظارت و مشکلات معیشت عامل اصلی حضور و استقرار خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت به شمار می‌رود. هر چند به باور او برخورد سلبی با این معضل راهگشای موضوع نیست، چراکه‌ این تصمیم شاید به صورت مقطعی از بار ترافیکی شهر کم کند، اما بدون شک تاثیری در مهاجرت‌ها به تهران نخواهد گذاشت.

این استاد دانشگاه معتقد است این یک درمان مقطعی است و شاید حتی به گسترش آسیب‌های دیگر اجتماعی هم منجر شود. از سوی دیگر و به گواه آمارهای ارائه شده توسط پلیس راهور در سال گذشته، روزانه 19 میلیون مسافر در پایتخت جابه‌جا شدند که چهار میلیون از این جابه‌جایی‌ها به واسطه خودروهای شهرستانی انجام شد. آن‌طور که سال گذشته رئیس وقت پلیس راهور تهران گفته بود، عامل 30درصد ترافیک پایتخت ناشی از فعالیت و تردد خودروهای پلاک شهرستان است.

ادامه نوشته

اقتصاد مقاومتی و ویژه خوارها

کشور ایران همواره دستخوش نوسان ها و تغییرات داخلی زیادی بوده است که از یک طرف حساسیت مرزها، اثرات تحریم ها، چند قومیتی بودن آن و کارشکنی عده ای ذینفع داخلی و از طرف دیگر اقدامات دشمنان و تلاش برای نفوذشان، جنگ نرم و روانی رسانه ای و همچنین قبضه کردن اقتصاد جهانی و... ایجاب نموده تا مجموعه مدیریتی و استراتژیکی کشور و در رأس آن هوشمندی و پیگیری جدّی رهبری معظم به صورت شبانه روز در تلاش و تکاپو باشند. یکی از این تزها، اقتصاد مقاومتی است که در شرایط خاصی چنین نسخه ای برای گذار از تنگناهای دوران و مسیر حرکت، پیچیده و نوشته شده است.

در مقیاس کشوری و رقابت های جناحی همواره عده ای هستند که منافعشان در خطر است و دارای میزانی از قدرت و نفوذ به واسطه در اختیار داشتن سرمایه و ابزارهای تاثیرگذاری، می باشند یکی از برجسته ترین این ذی نفع ها، ویژه خواران هستند.

 

ویژگی های ویژه خواران

ادامه نوشته

بازنمایی نسلی در فرهنگ کورد و آذری

منظور از نسل، مبنای بیولوژیکی آن نیست بلکه یک آفرینش اجتماعی بر مبنای دوره ی زندگی و اشتراک جایگاه افراد در تاریخ اجتماعی – در اینجا استان آذربایجان غربی- و با ارجاع به وضعیت فرهنگی ویژه ای که توسط گروه سِنّی خاصی تجربه می شود، مدنظر است.

اولویت های ارزشی از سمت مسائل و دلبستگی های انقلابی به سوی رفاه کیفیت زندگی گرایش یافته است و این ارزش های نسل پیشین و گرایش های نسل جدید به صورت آشکار یا پنهان، جزئی یا کلی، ناب یا ناقص نفوذ داشته است. بنابراین فرهنگ و جهان بینی این استان با جایگزین شدن نسل های جوان تر و پسین به جای نسل های بزرگ تر و پیشین، در حال دگرگون شدن است. نسل بعدی غیرآذری ها خواهان سهیم شدن بیشتر در ترکیب قدرت استان است و همین مطالبه ها در چند بُعد، زمینه ی ظهور پان تورکیسم در رویارویی با به هم ریختگی فرهنگی نسل معاصر و حفظ جایگاه و هژمونی مسلط را در پی دارد.

آموزش فرهنگی در «وجه ذهنی قدرت» با ترویج انگاره های ذهنی همخوان با نظام فارسی و در «وجه عینی قدرت» با نمایش کلیشه هایی که از منظر نسلی متولیان فرهنگی و به ویژه رسانه ی استانی، تصمیم نهایی را می گیرند به بازتولید شکاف فرهنگی و نابرابری آموزشی دامن می زنند.

 

ادامه نوشته

شبکه های اجتماعی با عملکرد ضداجتماعی

شبکه مجازی متشکل از گره هایی (یا افرادی) است که به وسیله وابستگی هاي خاص به یکدیگر مرتبط شده اند. این وابستگی ها، می تواند اهداف، آرمان ها، مسائل مادي و همین طور مسائل دینی باشد. نوع ارتباط نیز به میزان زیادي به این وابستگی ها و همچنین، افراد وابسته متکی است. بر این اساس می توان محیط های اینترنتی را به دو دسته تعاملی (ارتباط دو طرفه مانند تلگرام) و شبه تعاملی (ارتباط یکطرفه مانند وب) می توان تقسیم کرد.

از طرف دیگر، تعامل، طبق نظریه های گافمن فرایندی است که در آن فرد کنش و واکنش ها را با افراد پیرامون خود انجام می دهد به عبارت ساده هر عملی که در جامعه توسط افراد در رویارویی با همدیگر انجام می دهند و کنش وی منجر به ایجاد واکنشی از طرف دیگری می گردد یک تعامل اجتماعی-انسانی محسوب می گردد و درون مایه ی آن همان برقراری ارتباط می باشد.

ادامه نوشته

دستفروشان زیر چتر حمایت

تصویرهای ذهنی درباره دستفروشان مدتی است تغییر کرده‌؛ تا چند وقت پیش اگر با شنیدن کلمه دستفروش یاد افرادی می‌افتادیم که اغلب از طبقه پایین جامعه بودند اما مشکلات معیشتی و البته تغییر سلیقه‌ها، پای بسیاری از افراد طبقه متوسط را هم به پیاده‌روها باز کرده است.

البته اجناس آنها فرق می‌کند و به جای لیف و کیسه در بساط‌شان می‌توان اجناسی مثل صنایع دستی ‌را دید اما چیزی که عیان است این که دستفروشی مختص یک طبقه نیست. اتفاقی که به باور غفور شیخی، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه یک زنگ خطر است.

وی در این باره به جام‌جم می‌گوید: وقتی نابسامانی اقتصادی روی می‌دهد، مفهوم طبقه به‌هم می‌خورد. چیزی که جامعه‌شناسان آن را با عنوان «به‌هم ریختگی طبقاتی» می‌شناسند.

هر جامعه‌ای را می‌توان به سه طبقه بالا، متوسط و پایین تقسیم کرد. این درحالی است که همه این طبقات خودشان به سه زیرمجموعه تقسیم می‌شوند. به عنوان مثال، طبقه پایین تقسیم می‌شود به پایین روبه بالا،‌ پایین متوسط و پایین روبه پایین.

آن‌طور که شیخی توضیح می‌دهد فشار اقتصادی، عدم توازن واردات و صادرات و ضعف نظارت، از دلایل این به‌هم‌ریختگی طبقاتی در پدیده دستفروشی است.

این جامعه‌شناس معتقد است، یکی دیگر از دلایل گرایش طبقه متوسط روبه پایین به دستفروشی، ضعف در نظارت است.

به گفته او باز بودن دست این طبقه در حوزه اقتصادی و نوع فروش، جنسِ در معرض فروش را هم تغییر داده، اما از همان مزیت‌های دستفروشی استفاده می‌کند.

چراکه به دلیل ضعیف شدن اقتصاد، چنین فردی دیگر نمی‌تواند مایحتاج موردنظر طبقه خود را تهیه کند.

ابوالقاسم چیذری، مدیرعامل شهربان شهرداری تهران نیز در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید‌ برخورد سلبی مورد نارضایتی مردم و رها کردن دستفروشان هم باز مورد شکایت آنهاست. دستفروشی معلول ناکارآمدی سیاست‌های رفع بیکاری و ایجاد اشتغال است که جمعی از هموطنان ما را با عنوان «دستفروش»، برای امرار معاش به خیابان‌ها و پیاده‌روها می‌کشاند و هنگامی که «شهرداری» طبق قانون برای رفع سدمعبر آنها اقدام می‌کند، با واکنش منفی و جبهه‌گیری خود دستفروش‌ها و «شهروندان» روبه‌رو می‌شود.

وی می‌گوید:‌ شهر تهران تاوان ناکارآمدی دولت‌ها در حوزه اقتصاد و ایجاد شغل در شهرهای دیگر کشور را می‌دهد.

‌علیرضا سرحدی کارشناس حوزه ی شهری معتقد است که ساماندهی به این مفهوم که دستفروشان را جمع و متمرکز کنیم در یک سوله یا بازار، تقلیل دادن این مساله و به نوعی سطحی‌نگری به این پدیده است.

براساس اطلاعاتی که وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی حدود دوسال پیش منتشر کرد‌ حدود 90‌درصد دستفروشان ‌شغل دیگری ندارند‌ به گواه این تحقیقات 31‌ درصد آنها حتی یارانه هم نمی‌گیرند. 36 ‌درصد آنها پیش از روی‌آوردن به شغل دستفروشی کارگر ماهر و 21‌ درصد آنها کارگر ساده یا کارگر کارخانه بوده‌اند

حداقل کاری که مسئولان می‌توانند انجام دهند، الگوبرداری از سایر کشورهاست که در کلانشهرها و شهرهای کوچک مناطقی مناسب و قابل دسترس را به آنها اختصاص داده‌اند.

 

ادامه...

ادامه نوشته

تب طلا بین لاکچری ها

شیخی از فرهنگ مادی‌گرایی، تضاد طبقاتی و رشد ناموزون جامعه، بعنوان عوامل اصلی رواج کالاهای لوکس، لاکچری و غیرمتعارف در جامعه، یاد می‌کند و به ما می‌گوید:« لاکچری‌بازی و تجمل‌گرایی برخاسته از فرهنگ مادی‌گرایی یا همان ماتریالیستی است.»

فرهنگی که به گفته شیخی، در جامعه‌شناسی با چندویژگی خاص شناخته‌می‌شود:

1- تفکر مادی‌گراها این دنیایی است ، یعنی افرادی که سراغ چنین سبک زندگی‌ای می‌روند، تفکرشان براین است که همه چیز در این دنیا بر مبنای مادیات است.

2- مشخصه مادی‌گراها لذت‌جویی است؛ یعنی وقتی قاعده بر مادیات گذاشته می‌شود، لذت بردن از این مادیات هم اهمیت پیدا می‌کند.

3- مشخصه بعدی فخرفروشی است؛ براین اساس مادی‌گراها درفخرفروشی و مزین کردن خودشان به مظاهر تمدن ، با هم رقابت می‌کنند و از این عمل لذت می‌برند.

4- ویژگی بعدی فرهنگ مادی‌گرا، مصرف‌گرابودن است؛ همینجاست که افراد حتی بیش ازضرورت، نیاز و توانشان مصرف می‌کنند و درنتیجه از مصرف‌گرایی به اصراف می‌رسند.

اما اینکه چرا این لوکس‌گرایی درجامعه ما با فرهنگ و بستر و پیشینه ایرانی واسلامی رواج پیدا می‌کند، سوالی است که از این جامعه شناس می‌پرسیم و او در پاسخ می‌گوید:« این موضوع به تضاد طبقاتی موجود درجامعه فعلی ما برمی‌گردد. درچند سال اخیر، این تضاد طبقاتی به دلایل مختلف بیشتر از قبل شده است؛ افراد زیادی یک‌شبه ثروتمند شده‌‌اند و همین موضوع فاصله طبقاتی را زیاد کرده‌است.»

شیخی از این افراد با عنوان نوکیسه‌ها یاد می‌کند و می‌گوید:« افرادی که سراغ لوازم لاکچری ، سراغ سیگارهای طلا و ...می‌روند، نوکیسه‌ها هستند چراکه افراد ثروتمندی که ریشه دار و اصیل هستند، هیچوقت از لوازم لوکس برای خودنمایی استفاده نمی‌کنند.»

ادامه نوشته