نبض زندگی در روستا می زند (یادداشت2 در صفحه نخست روزنامه جام جم)

نبض زندگی در روستا می زند (یادداشت2 اینجانب در صفحه نخست روزنامه جام جم)
 
 
یادداشت2
نبض زندگی در روستا می زند
 
مرور پیشینه تاریخی کشورمان حاکی است که روستاها همواره محلی برای تولید بوده‌اند، چراکه زندگی در آنها جریان داشته و ساکنان این مناطق با کشاورزی، باغداری و دامداری به اقتصاد کشور کمک قابل توجهی می‌کرده‌اند. بنابراین اکنون نیز که بحث مهاجرت معکوس و ضرورت آن مطرح است، باید برای رونق گرفتن زندگی در روستا تلاش کرد؛ زیرا به این شکل می‌شود به روند مهاجرتی سرعت بخشید که به نفع کشور تمام می‌شود.

این درحالی است که زندگی شهرنشینی نیز به دلیل نبود برنامه‌ریزی مشخص همواره چالش‌هایی را برای شهروندان ایجاد کرده، چراکه شهرهای کشور زیرساخت‌های لازم را برای ایجاد شهرنشینی به معنای واقعی ندارند. درواقع شهرهای ما به دلیل مهاجرت‌های بدون برنامه‌ریزی رشد پیدا کرده‌اند و در آنها کمتر می‌توان نشانی از توسعه یافتگی یافت، در نتیجه زندگی شهرنشینی با مسائلی مانند حاشینه‌نشینی، آلودگی هوا و ترافیک سرسام‌آور گره خورده است.

مرور این مشکلات نیز گواهی است بر این که باید زمینه را برای مهاجرت معکوس بیش از این فراهم کرد؛ زیرا هرچند برخی شهروندان از کلانشهرها به شهرهای کوچک و مناطق روستایی مهاجرت کرده‌اند، اما برای جبران کاستی‌ها باید افراد بیشتری را به این مهم تشویق کرد.

برای این که شهروندان به مهاجرت معکوس تشویق شوند باید اسباب رونق گرفتن روستاها را مهیا کرد تا کشاورزی و دامداری جان دوباره بگیرد. برای رسیدن به این هدف نیز دولت باید سازوکاری مشخص در پیش بگیرد؛ به عنوان نمونه ارائه تسهیلات مناسب برای افرادی که به روستاها بازمی‌گردند می‌تواند مفید باشد، زیرا آنها برای کشاورزی و دامداری به ابزار نیاز دارند.

اما نباید فراموش کرد که ارائه تسهیلات به افرادی که برای مهاجرت معکوس پیشقدم می‌شوند به تنهایی پاسخگو نیست،

چراکه بازگشت مردم به شهرهای کوچک و مناطق روستایی به فرهنگ‌سازی نیز نیاز دارد؛ زیرا هستند افرادی که هنوز به کشاورز و دامدار به اشتباه به عنوان افرادی که طبقه اجتماعی مناسبی ندارند نگاه می‌کنند. بنابراین برای اصلاح این نگاه باید برنامه فرهنگی مناسبی را اجرا کرد؛ به عنوان مثال کشورهای موفق با چنین تدبیری زندگی روستایی را بخوبی به تصویر می‌کشند، به همین دلیل بسیاری از شهروندان آرزوی زندگی در مزارع آنها را دارند. این درحالی است که براساس آموزه‌های دینی ما کشاورزی با اجر اخروی نیز همراه است.

در کنار این مسائل باید برای معرفی جاذبه‌های گردشگری روستاها نیز تلاش کرد؛ زیرا اشتغال در این مناطق نباید به کشاورزی و دامداری محدود شود .در واقع باید از ظرفیت گردشگری که در بیشتر مناطق روستایی کشور وجود دارد نیز استفاده کرد تا نبض زندگی همچنان در روستاهای کشور بزند. شنبه 29خرداد1395

دکتر غفور شیخی

جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه

 
 
 

جنگ لینک ها (Links War)

جنگ لینک ها اصطلاحی برای توصیف حجم وسیعی از گروه ها و کانال ها و شبکه های اجتماعی است که هر فرد و گروهی می تواند هر نوع نظر و تصویر و مطلب و ایده ای را بدون کمترین محدودیت و معذوریت به ملاعام و فضای مجازی بفرستد و اهداف خود را دنبال نماید و طبعاً لینک های جهت دار و هدفمند، توسط افراد و گروه ها و حتی احزابی سازمان یافته، ساخته و پرداخته می شوند و به جنگ برخی عقاید و نظرات دیگر می روند.

این ویژگی نظام سرمایه داری و فناوری های نوظهور است که ظاهری شکیل و پشتوانه ای دموکراتیک و گفتمانی آزادمنشانه دارند اما در پس این ظاهر، اهداف و اغراض حرفه ای و بی نهایت بی رحمانه و غیراخلاقی و منفعت گرایانه نهفته است که نمودهای عملی آن را می توان در سیاست عملی کشورها و جنگ های حاصل و کشتارهای هر روزه و سازوکارهای فشار و تحریم و باجگیری ها مشاهده نمود.

هدف: تغییر یک جامعه به دلخواه سرمایه داری است تا به بازار مصرف و هم پیمان ایدئولوژیکی وی تبدیل شود.

 وسایل و ابزار این تاثیرگذاری و رسیدن به اهداف: می تواند ماهواره، اینترنت، شبکه های اجتماعی، گوشی های هوشمند، گجت ها و نرم افزارهای متعدد باشد.

زمان: بلندمدت.

ماموریت ها و نشانه ها: ابتدا اصول اساسی مثل خانواده، تقدس دین، روابط زناشویی و احساسات قومی و زبانی مدنظرند.

شیوه عمل: نامحسوس و نرم در قالب برنامه های تفریحی، استفاده از کارشناسان رنگارنگ و الگوهای بازیگر و بازیکن، تبلیغات، فیلم ها و موسیقی، اسباب بازی ها، غذا و پوشاک، مواد مخد و مشروبات الکلی و...

این یک تحلیل بدبینانه اما واقع گراست و نمی توان جلوی توده و طوفان عظیم جهانی شدن ایستاد پس باید سپر و سازوکاری جهت نحوه استفاده از آن در خانواده ها و سیاست کلان کشور اتخاذ گردد تا اولاآگاهانه از آنها استفاده شود و ثانیاً کارگروه هایی جهت تشخیص سره از ناسره در میان حجم انبوه پیام ها شکل بگیرند که از آثار سوء آنها بکاهند و  سرانجام، خانواده، نظارت آگاهانه بر فرزندان در خصوص استفاده از گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی داشته باشند و به فکر بهداشت فکری و فرایند یادگیری آنها باشند.

این مطلب از این رو مهم است که میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی و در ورطه جنگ لینک ها افتادن، ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با انواع آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی و شک و شبهه های دینی دارند. آمارهای مختلف نشان داده که میزان خودکشی، طلاق ها و خیانت های زناشویی، بهره کشی جنسی، اتلاف وقت و هزینه، بیشترین ارتباط و بسترسازی را با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی اخیر داشته اند.

مشخصا در اینجا اشاره به مسئله خودکشی می کنیم که در مقایسه پنجاه ساله گذشته تا کنون، تعداد و شکل و هدف و ابزار و رده سنّی و جنسیت اقدام کنندگان آن بسیار تفاوت یافته است. نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که تغلب خودکشی زنان که در گذشته رایج بود کاسته شده و اکنون هر دو جنس زن و مرد درگیر فراگیر این معضل اند. به عبارت ساده تر خودکشی به شکل خودسوزی و حلق آویز غالبا از سوی زنان در مواقع حاد زندگی شان روی می داده و امروزه تعداد مردها چندان کمتر از زنان نیست.

عمده ترین دلایل خودکشی و اقدام به آن در گذشته مسائل ناموسی و خانوادگی بود که امروزه علاوه بر آن دلایل فشار درس و نمره و کنکور، بدهکاری و مشکلات مالی، بسترسازی شبکه های اجتماعی و ترغیب و تحریک آنان نیز اضافه شده است.

در گذشته غالبا رده سنی بزرگسالان که وارد مسائل غیرت و حق انتخاب و آبرو و مسئولیت زندگی می شدند در معرض خودکشی بودند اما امروزه آمارها نشان از آن است که این اختصاص درهم شکسته و عموماً خودکشی از رده های کودک و نوجوان و جوان بیشتر روی می دهد.

شکل خودکشی عمدتاً از طریق خودسوزی، حلق آویز، مسمومیت و بعضاً رگ زدن بود که امروزه مزید بر اینها، استفاده از مواد مخدر صنعتی و بی حسّی، خوداندازی از ارتفاع و... مشاهده می شود که یکی از مجراهای دریافت اطلاعات ناامیدکننده از زندگی همین شبکه های اجتماعی و حاشیه های سوءاستفاده از اینترنت گزارش شده اند.

جامعه، مانند یک انسان، عمل می کند. دولت ها و کسانی که این شبکه های اجتماعی را به شکل وسیع بارگزاری و تغذیه می کنند به خوبی می دانند که در این برهه زمانی و در این شرایط و بستر حاضر، چه محتواها و شبهه هایی را تزریق نمایند که به نیات و اهداف خود برسند. امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی تبدیل به ابزاری برای باجگیری و ایجاد فشار و ارعاب در میز مذاکره دولت ها و احزاب شده است چرا که از طریق آن می توان با کمترین هزینه، ذهنیت بیشترین حجم مخاطبان را با هر محتوایی که دلتان می خواهد، جهت بدهید و بر جریان های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن تاثیرگذار باشید. این قدرت چندرسانه ای هرچند نامحسوس و آرام و در شکل و هیبتی نجیب و زیباست اما سردمداران آگاه، از آن به خوبی بهره می گیرند.

 

نشر مطلب در سایت خبری تحلیلی مکریان

 

آموزه ها و کارکردهای اجتماعی رمضان

آموزه ها و کارکردهای اجتماعی رمضان

 

پخش زنده، شبکه سحر، ششم رمضان 1395

بخش اول- دانلود فیلم

 

خلاصه بحث

ماه رمضان ماه تمرین و یاداوری اتحاد، همبستگی، انسجام و یکدلی امت اسلامی است. این اتحاد و همگرایی بحدی مهم و مورد توجه قرآن است که بارها و توسط فرایض و مراسم های مختلف تمرین می شود. گاهی با زیارت حج، گاهی نماز جماعت، گاهی نماز جمعه، اعیاد و این بار رمضان. اتحاد و همشکلی در باورها و مناسک مختلف این ماه از نظر اجتماعی اهمیت خاصی دارد

ماه رمضان، ماه تمرین شهروندی و زندگی مسالمت آمیز است که در آن بیشتراز ایام دیگر باید مراقب زبان، چشم، قلب، آداب معاشرت و ... بود

ماه رمضان از نظر اجتماعی فرصت و بستر مناسبی برای تعاون اجتماعی و همیاری بیشتر در خصوص عیادت از بیماران، تکمیل جهیزیه برای عروسی ها، بازدید خانه سالمندان و کمک به آزادی زندانیان و... که در این ماه مبارک هم ثوابش چندین برابر است و هم همگرایی و رافت مردم هم بیشتر است

جامعه متشکل از طبقات و اقشار مختلف از بسیار دارا و ثروتمند تا بسیار ندار و دست تنگ است. در این ماه دیوار غرور و تکبرها مقداری کوتاه می شوند و دل ها نرم می گردند و در یک آن واحد همه از خورد و خوراک و ... محروم می شوند و تا حدودی دل ها متنبه می شوند که جامعه نباید دارای این همه فاصله طبقاتی باشد و بهتر است مواظب و مراقب همدیگر با داشته هایمان باشیم. شاید سحر و افطار دارا رنگین تر باشد اما همین هم زمانی و یکدلی یخ های سرد منفعت طلبی شخصی را آب می کند.

بخش دوم - دانلود فیلم

 

بسترسازی شبکه های اجتماعی و آسیب ها

مصاحبه سایت دانا

 

غفور شیخی، جامعه شناس و مدرس دانشگاه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص تأثیر شبکه های اجتماعی بر افزایش خودکشی به ویژه در جوانان و نوجوانان اظهار داشت: اگرچه شبکه های اجتماعی علت مستقیم برای خودکشی جوانان نیستند اما بستر لازم برای این اقدام را فراهم می‌کنند.

 

وی افزود: دانش آموزی که زمینه های لازم برای خودکشی در آن به وجود می آید، به خاطر وجود اطلاعات درست و غلط در شبکه های اجتماعی، انگیزه برای خودکشی در آن تقویت شده و در نهایت دست خودکشی می‌زند.

 

این جامعه شناس ضمن هشدار نسبت به اطلاعات ناصحیحی که در قالب های مختلف در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود تصریح کرد: جوانان و نوجوانانی که نمی توانند اطلاعات مفید و سودمند برای خود را تشخیص بدهند، محتواهایی را در این شبکه ها دریافت می کنند که نا امیدی آنها را بیشتر کرده و در نهایت حالت های شک و تردید را در وی تشدید می کند.

 

شیخی خاطر نشان کرد: همانگونه که خانواده ها بر روی خوراک و پوشاک فرزندان خود نظارت دارند، باید بر روی خوراک فکری آنها نیز نظارت کنند و نباید به راحتی امکان استفاده از محتواهای نامناسب را در اختیار فرزندان خود قرار بدهند.

 

وی در ادامه تصریح کرد: شبکه های اجتماعی در حقیقت امروز زمینه ساز و فراهم کننده بستر لازم برای انواع جرم ها نظیر، خودکشی، قتل، خیانت، معضلات اخلاقی، سست شدن بنیان خانواده ها و ... هستند.

 

این استاد دانشگاه در پایان یادآور شد: نظارت بر روی این شبکه ها در دو سطح دستگاه های نظارتی و خانواده ها باید کامل تر و جدی تر صورت بگیرد؛ امروزه ثابت شده است که نمی توان جلوی ورود محتواهای نامربوط به شبکه های اجتماعی را گرفت و بنابراین باید خانواده ها نظارت خود بر این مسئله را بیشتر کنند.

ساعت: 16:15 منتشر شده در مورخ: 1395/03/20 شناسه خبر: 771613

به بهانه تبریک عضویت آقای نماینده در هیئت رئیسه مجلس

به بهانه تبریک عضویت در هیئت رئیسه مجلس

جناب آقای دکتر عثمانی، عضویت شما به هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی ایران را به مردم فهیم و فرهیخته بوکان - که یحتمل آن را از برکت بوکان نمی پندارید- و در تمامی لحظات این هشت سال و اندی، حتی یک لحظه - حتی یک لحظه!- هم از فکر آبادانی و پیشرفت و حل مشکلات و پیگیری اموراتشان غافل نبوده اید تبریک و تهنیت عرض می کنیم.

جا دارد این موفقیت تاریخی و عظیم را که از زمان امپراطوری مادها سابقه نداشته است - به کوری چشم پان کردیست های فراوان! که فقط شما سراغ دارید- به تمام مردم کردستان که انگار شما صدای قاطع و غرّای انعکاس درد و مشکلات و کم و کاستی و بیکاری و اعتیاد و طلاق و تبعیض شان بوده اید تهنیت بگوییم.

جالب تر آنکه دیگر به خود می بالیم و در پوست خود نمی گنجیم که نام و آوازه بوکان – که قبلاً سرزمینی بکر و ناشناخته و بدون بزرگواران سرشناس و خدمتگزار بوده - به صحن علنی مجلس سبزنشینان رسیده است و اکنون در این دهکده جهانی شناخته شده ایم.

عضو محترم هیئت رئیسه مجلس

امید است که شما کمافی السابق در پایتخت به نقد و بررسی و مداقه و طراحی برنامه و بودجه ایران آباد و اقلیم کردستان بیاندیشید و وقت و فکر خود را بیش از این به انگشت شماری خُرده مشکلات ناچیز شهرستان که در این وضعیت تورّم باضافه رکود و تحریم، کاملاً طبیعی است مشغول نسازید.

اینجا با یکدلی اصلاح طلبان ثابت قدمِ «پُست گریز» و اصول گرایان دوراندیشِ «تئوری پرداز» و قاطعیت و برندگی و درایت و استقلالِ عمل فرمانداری محترم و همچنین اتحاد و همبستگیِ مثال زدنی شورای دلسوز شهر و تمام مدیران بومی که بوکان را از جان و مال خود بیشتر دوست می دارند از پسِ چندهزار پرونده اعتیاد و طلاق و قاچاق و نزاع و ... و یکی دو پروژه روگذر و پارکینگ به خوبی بر می آییم.

وظیفه خطیر شما و سایر نمایندگان محترم، تصویب قوانین مهم کشور و امضای توافق نامه های بین المللی و نظارت بر حسن اجرای «کارهای بزرگ» است و سی و چند درصد بیکاری جوانان تحصیل کرده بوکانی و سفره های خالی و چشم انتظار برکت خانواده ها و کشته های جاده های اطراف و مشکلات بیمارستان ناقص التجهیزات و صف طولانی وام ازدواج های از موعدگذشته به شما هیچ نوع ربط و دخلی ندارد. دیگران به ویژه بزرگان و دلسوزان و نخبگان شهرستان، از روی نادانی و جهالت و بی اطلاعی و یا وام و سهم و پست و مقام خواهی و حتی حسادت به موقعیت و لبخند زیبای شما، خُرده می گیرند و نقد می کنند که ان شاءالله این کینه توزی ها و تنگ نظری ها و اختلاف نظرها به زودی مسبب پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار و سعه صدر می گردد که به فرموده حضرت رسول (ص): «اِختِلافُ اُمَّتی رَحمَه».

هیئت رئیسه مجلس، نارنیا وآرزوی هر نماینده باعرضه کُردی است که بارها و بارها زحمت طاقت فرسای پوشیدن لباس کردی را با وجود تمام دردسرهایش، در صدها مراسم فاتحه خوانی و سخنرانی و جلسات به سختی به دوش کشیده اند و گلوی خود را از ته حلق، با خواندن اشعار احساسی و حماسی ماموستا هه ژار و ... زخمی کرده اند و غلام ردپابوس و حلقه به گوش آقازاده های روسا شده اند و صدها قول استخدامی و وعده «اسمشو نبر» داده اند و از شانه و رأی، با هزاران زحمت و خون جگر، پلکان و نردبان ساخته اند، می باشد که بحمدالله وا لمنّه شما با دعای خیر و همّت مردم فرهیخته بوکان و توانایی خود به این موقعیت دست یازیده اید و جای بسی افتخار و تکرار است و امیدواریم همچنان این دست و دل پاکی و خط مشی سیاستمدارانه و زیرکانه و سریع التغییر طرفه العینی را حفظ فرمایید.

انتظار مردم مطالبه گر شهرستان بوکان از فرزند برومند خود همچنان پابرجا و بلکه بیشتر از سابق است و امید می رود که در این دوره، کاستی ها و اختلاف ها جای خود را به امیدبخشی، همگرایی و دلسوزی بیشتر بدهند و معضلات متعدد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به حداقل برسند

و این بار با افزایش حقوق فرهنگیان و مسجد اهل سنت و همگرایی کردها و آذری های استان و حوزه علمیه امام شافعی و ... مخالفت نفرمایید و کاری به انتخابات شورای شهر و عزل و نصب مستخدمین دانشگاه های آزاد و پیام نور و مدیران مدارس و نظام مهندسی و فضای سبز شهرداری و تاکسیرانی نداشته باشید.

باور بفرمایید این مردم –که حقیر یکی از آنهاست- دلی پاک و وجدانی آسوده و حافظه ای کوتاه مدت دارند و نیازی به قسم نامه نوشتن روی صفحه اول قرآن مجید برای احمدی نژادها و التماس برای بخشش شهردار سابق و چندهزار سی دی و فیلم... ندارند.

همین که کلاً از زندگی و مدرک و ثروت و روابط و بلیت های خود صرفاً به نفع پیشرفت و همگرایی شهرستان بوکان از هر لحاظ و جذب شایستگان در بدنه نظام، مایه می گذارید و بین اقشار مختلف و تحصیل کرده ها و منتقدان و فرزندان این شهرستان هیچ گونه شایعه سازی و فرق و تبعیضی نمی گذارید و درد بوکان و شیرزنان کوبانی و آلان های سوری به هیچ وجه نمی گذارد خواب راحت به چشمانتان بیاید، موجب امتنان و تشکر وافر است که به فرموده آیه شریفه « مَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ .؟. يَرَه»ُ.

اکنون شما در کسوت هئیت رئیسه هستید و با تخصص کمیاب خود، زمین های پایتخت و کویر و شمال و کیش و بازارهای پول و ارز جهانی «تو را می خواند» تا با تصویب قوانین صواب و ثواب، به توسعه مملکت بیشتر کمک کنید.

فلذا پیشنهاد می گردد که جشن این موفقیت، با حضور سران اصلاح طلب و تمام اصحاب رسانه شهرستان- نه عده ای ذینفع- در میدان ورزشی پنج هزار نفره و چپاندن دهها اتوبوس از دانش آموزان و مسابقه دوستانه سردارِ بدون مطالبات و تیم استقلال – که درحال تسخیر توسط کردهای غیور است- برگزار گردد تا دل این جوانان پرامید و شوق که به پای صندوق ها آمدند و می آیند شادتر گردد.

قطعه شعر ز شوریده شنیدم که در آن ...گفته تبریک به شهزاده در این عید سعید

شعر شیرین‌ ز فصیح‌الملک‌ امروز خوش‌ است ... که بود رسم که نقل و شکر آرند به عید

مجدد این موفقیت مسرّت بخش و همچنین حلول ماه مبارک رمضان را تبریک عرض نموده و امیدواریم روز به روز، شاهد پیشرفت و ترقی بیشتر هر دو (هم شما و هم شهرستان) باشیم. و من الله التوفیق.

 

بازنشر مطلب در سایت های دیگر و گروه ها و کانال های تلگرام، بلامانع است. باتشکر

 

شایعه

معرفی

شایعه[1] گزاره خبری نامطمئن وغیراستناد که از منبعی خاص و باهدف تعیین شده در خصوص فرد یا گروهی، پخش می شود. کلیه شایعه ها را می توان در دو دسته مذموم سیاه و سفید تقسیم بندی نمود:

شایعه سیاه: شایعه هایی که به قصد تخریب و هدف ترور شخصیتی فرد یا گروهی خاص و ایجاد اضطراب و انتقام و شرارت و بدنام کردن دیگری، تهیه و پخش می شوند. مانند «فلانی وام 200میلیونی گرفت و دست از نوشتن و انتقاد برداشت و...!»

شایعه سفید: شایعه هایی که به قصد بزرگنمایی، جلب توجه عوام، تبلیغ و تحمیق ساخته و پرداخته و پخش می شوند. مانند «فلانی بودجه کل مملکت را می نویسد و پیشنهاد وزارت را رد کرد و رتبه اول دانشگاه بود و...»

شایعه تفاوت و ارتباط تنگاتنگی با واژه های کذب(دروغ)، اِفک(دروغ فراگیر)، ارتجاف(اضطراب آفرینی) و بهتان دارد و «هنگامی که افراد به شدت مشتاق کسب خبر درباره چیزی یا کسی هستند، اما نمی‌توانند اطلاعات موثقی بدست آورند، مستعد پذیرش شایعه‌ها می‌شوند»(کوئن، 1385)

دهخدا شایعه را خبر بی اساسی می داند که گوینده،آن را برای ترور شخصیت انسان برجسته و آبرومند و یاهر موضوع دلخواه - فردی یا اجتماعی - در جامعه نشر می دهد».

اصلی ترین بحث قرآن درخصوص شایعه مربوط به جریان حضرت عائشه (مادر مومنان و ناموس حضرت رسول ص) است که به شدت مورد نکوهش قرار گرفته است. در آیه ای دیگر متذکر می شود که...



[1] (کُردی=به‌ندوباو، قاوداخه‌ستن، ده‌نگۆ، واتۆ،کدارک،‌ انگلیسی= Rumor، فارسی= چو، چغلی)

Rumor: A currently circulating statement, story, gossip or report of uncertain or doubtful truth

ادامه نوشته

آثار سوء قاچاق بر فرهنگ و اقتصاد جامعه

اسماعیل محمودی نیا(کارشناس علوم اجتماعی)

ورود و خروج هر نوع کالا و حتی خدماتی که غیرقانونی از طریق مرزهای بین المللی یا حدود داخلی صورت گیرد و عوارض و روادید قانونی را طی ننماید، قاچاق محسوب می شود. قاچاق (Smuggling، محظور، نصاب، تهريب) در اصل از ریشه ترکی گاچماخ به معنی فرار کردن مشتق شده است. به عبارت دقیق تر اصطلاح «قاچاق» عبارتست از تقلب گمرکی که شامل گذراندن مخفیانه کالا به هر طریقی از مرزهای گمرکی می باشد که بدان وسیله شخص موجب اغفال گمرک و فرار از پرداخت تمام یا بخشی از مالیات ها و عوارض مربوط به ورود یا صدور شده یا اجرای ممنوعیت ها و محدودیت های موضوع قانون امور گمرکی را نادیده گرفته و یا منافعی مغایر با قانون امور گمرکی به دست آورد. در این تعریف این نکات قابل استخراج اند که

۱-تقلب گمرکی که...

ادامه نوشته