بزرگسالان متخصص با خط‌مشی، سیاست و برنامه‌ریزی مشخص، برای کودکان و نوجوانان نورس انواع و اقسام انیمیشن(پویانما)، موسیقی و سرگرمی، اسباب بازی، کارتون و... می‌سازند، تولید می‌کنند و به فروش عموم می‌رسانند. با این سه پیش‌فرض که اولاً ذهنیت، شخصیت، هویت و فرایند یادگیری کودکان و نوجوانان قابل شکل‌گیری، طرّاحی و رایت کردن هستند.ثانیاً کسانی که این فیلم‌انیمیشن‌ها و کارتون‌ها را می‌سازند به صورت تیم، موسسه، بنگاه‌ها و شرکت‌های عظیم با حضور متخصصان و مشاوران رشته‌های مختلف و در نظر گرفتن سیاست‌های کلان جهانی و کشوری و زمینه‌های مختلف فرهنگی، زبانی و... عمل می‌کنند.ثالثاً قالب و ساختار این انیمیشن‌ها هم کمتر مورد توجّه بزرگسالان و والدین است (به آسانی و بهانه‌ی پر کردن اوقات فراغت و مشغول شدن بچّه‌ها از آن می‌گذرند)و هم کمتر حساسیت‌زاست (جنبش اجتماعی تاکنون علیه یک فیلم‌انیمیشن روی نداده) و هم با روش‌های جذّاب و ساده، بیشترین تاثیرگذاری را ایجاد می‌کنند و هم غالباً محدود به همان بازه‌ی سِنّی مخاطبان نیستند و بزرگسالان را نیز درگیر می‌کنند. جهت تنویر اصل موضوع لازم است اشاره شود که

محصول انیمیشن در واقع شبیه سازی غیرواقعی موقعیت و فضایی است که می تواند برای هر گروه سنی و در هر ژانری مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که کارتون خصوصیاتی مانند سرگرم کنندگی مخاطب، قرار دادن کودک و گروه های سنی پایین تر را در میان مولفه های خود دارد و در اینجا با توجه به مثال ها هر دو نوع مدنظر است.

الف- ارتباط متقابل انیمیشن‌ها و زندگی در زمان
در جهان پیچیده‌ی معاصر، پیشرفت‌های فناوری در زمینه‌های مختلف ژنتیک، شیمی، فراورده‌های تراژنی و محصولات تراریختی، تحقیقات زیرزمینی، آزمایش‌های پنهان، قدرت رسانه و فضای مجازی در انحراف اذهان و اهرم فشار و... بحدی سریع، گسترده و فراوان است که باور چیزهای ب