حقوق مذهبی در گفتار و رفتار مطهری و عثمانی

شواهدنشان می دهد که هدف اصلی آقای مطهری، توجه و التزام به رعایت قانون اساسی و جذب و جلب آراء اهل سنت کشور و به ویژه تهران می باشد. چنان که در 26دی 93 نمونه ای از این حمایت، علنی شد. هدف غایی آقای عثمانی نیز، ایجاد حُسن نیت و اعتماد بین مذاهب بوده که از این طریق برای خود نزد بالاسری ها کسب اعتبار می نماید.

ب- در روش

شواهد فوق نشان می دهد که روش آقای مطهری ترکیبی از حرف و عمل با صراحت و شجاعت بوده است. گاهی در صحن علنی مجلس تذکر داده  و گاهی در نمازخانه اهل سنت پایتخت شرکت جسته و گاهی اقدام به جمع آوری تذکر کتبی نموده است. روش آقای عثمانی با احتیاط، چندپهلویی و کناره گیری آگاهانه، بیشتر در حوزه حرف و ژست تبلیغاتی بوده است. جالب توجه است که هر دو، پدر بزرگوارشان، روحانی بوده و دارای دو روش متفاوت خدمتگزاری بوده اند که انعکاس روش و تربیت هر یک، اکنون در دو نماینده مطرح، تجلی عملی یافته است.

پ- در آینده

شواهد فوق و روند صعودی بیانات و کردار دو نماینده نشان می دهد که آقای مطهری در همان سبک و سیاق پیش می رود و حمایت ها و گرایش های سنّی گرایانه وی بیشتر نمی گردد اما به مناسبت های مختلف بر مظاهر و گرایش های شیعه گرایانه آقای عثمانی در بیانات و کردار افزوده می شود. این امر لزوم توجه و اهتمام به عدم ایجاد حساسیت منطقه ای و التزام به وحدت کلمه ملی را برجسته می نماید.

...

منبع

- شیخی، غفور (1395)حقوق مذهبی در گفتار و رفتار مطهری و عثمانی، مکریان امروز، سال1، شماره1، ص3

ادامه نوشته

نگاه جامعه شناختی و روان شناختی به حجاب

در هر صورت، بعد از انقلاب اسلامی، حجاب، علاوه بر رنگ سنتي، آهنگ حکومتي هم به خود گرفته است و عمده ترين عوامل اجتماعي- فرهنگي مرتبط با حجاب گريزي عبارتند از همانند سازی و تشبه، جبران کمبودهای اجتماعی و جامعه ستيزي، پايگاه اقتصادي خانواده، جلوه گری و خودابرازي، انگیزه افزون طلبی جنسی، دگرگوني ارزش‌ها، تنوع خواهی و مدگرایی.

برای شناخت دقیق لازم است تعریفی از آن نیز ارائه گردد. حجاب براي زنان يعني...

 

منبع

ترابی، اسرین(1395) نگاه جامعه شناختی و روان شناختی به حجاب، ئاویته، سال6، شماره 32، 74-75

 

ادامه نوشته

پتانسیل های مغفول اقوام در تحقق اقتصاد مقاومتی

فشارهای اقتصادی، مشکلات معیشتی و هزینه های سنگین زندگی به صورت یکسان هر انسانی از هر مذهب، نژاد، قوم و زبانی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و به صورت طبیعی واکنش تمام اقوام و مذاهب ایرانی در قبال مقاومت دربرابر تحریم ها، ایستادگی بر مرام های انقلاب، رعایت و اجرای اقتصاد مقاومتی تقریباً یکسان بوده است.تحقیقات آکادمیک و روشمند هم انجام نشده است تا نشان دهد کدامیک از اقوام ایرانی اقتصاد مقاومتی را بیشتر و عمیق تر و کاربردی تر درک و دریافته اند. اما آنچه عیان است آن است که در مجموعه فرهنگی و آداب و رسوم و زبان و تاریخ هر یک از اقوام، توانمندی ها و فرصت های بسیاری هست که بتوان در راستای تحقق بیشتر اقتصاد مقاومتی مورد استفاده قرار داد. برای این کار اولاً نیاز به استنباط نقاط مشترک اقتصاد مقاومتی و فرهنگ مادی و معنوی اقوام نمود. ثانیاً رگه هایی از اقتصاد مقاومتی و یا شکل هایی مشابه از آن را در تاریخ و پیشینه ی اقوام استخراج نمود. ثالثاً توان سنجی کنونی اقوام و آینده پژوهی اقتصاد مقاومتی می تواند حالت های مختلف انطباق و همسویی این دو را نمایان سازد تا در نیل به این همسان انگاری تلاش های بیشتری صورت گیرد. لذا برخی از اهم پتانسیل های مغفول اقوام در تحقق اقتصاد مقاومتی عبارت اند از:

الف. زبان و ادبیات

 

منبع

شیخی، غفور (1395) پتانسیل های مغفول اقوام در تحقق اقتصاد مقاومتی، ئاویته، سال6، شماره32، 34-35

 

ادامه نوشته