مدیریت ریسک اجتماعی و روحیه کارآفرینی

Social risk management and entrepreneurial spirit

(Case Study: managers of Industrial factories in Boukan, 2011)

چکیده:

مدیریت ریسک اجتماعی فرآيند شناسائي، ارزيابي و انجام اقدامات كنترلي و اصلاح ريسك هاي اتفاقي بالقوه اي است كه مشخصاً پيشامدهاي ممكن آن خسارت يا عدم تغيير در وضع موجود  مي باشد و کارآفرینی نیز فرایند بهره گیری از فرصت ها، ایجادکسب و کار به نحوی که محصول تلاش زیاد، پذیرش ریسک های مالی، اجتماعی و نوآوری است و با انگیزه کسب سود مالی، استقلال یا به خاطر اضطرار روی می دهد.

محققان در پی آن بوده اند تا بسنجند که متغیرهای مستقل (مانند رقابت، اجتناب، پذیرش و...) و زمینه ای (مانند جنس، تحصیلات، سن، وضعیت مالی) چقدر بر روحیه کارآفرینی مدیران تاثیر و نقش داشته است و این روحیه کارآفرینی، چه شاخص هایی از مدیریت ریسک اجتماعی (خلاقيت، عزت نفس، انگيزه پيشرفت، منبع کنترل دروني، آينده نگري)را دارا می باشد و آنها برای کنترل و رویارویی، از چه استراتژی هایی بهره می برند. جمعیت آماري، شامل مدیرعاملان کارخانجات شهرک صنعتی ؟؟(80نفر) مي باشد كه از بين آن ها تعداد 50 نفر به روش نمونه گیری تصادفي ساده بدون جایگزین انتخاب شد. ابزار گرداوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته بسته بوده و در تحليل داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي و استنباطی(ضريب همبستگي اسپیرمن و پيرسون و رگرسیون) با استفاده از نرم افزار SPSS 18 استفاده شده است.

یافته ها: بین رقابت پذیری(18/R2 =)، پذیرش ریسک(15/R2 =)، اجتناب ریسک(14/R2 =)، تحصیلات (08/R2 =) با روحیه کارآفرینی ارتباط مستقیم و مثبت بوده است.

کلیدواژه: رقابت پذیری[1]، انجام معاملات و اعمال خطرناک[2]، ریسک اجتماعی[3]، پذیرش ریسک[4]، اجتناب ریسک[5]، روحیه کارآفرینی[6]

 

مقدمه

«کارآفرینی» همان فرایند تأسیس یک کسب و کار (شرکت) بر مبنای یک فکر و ایده نو است. امریکا اقتصاد خود را مدیون همین افراد است. وقتی مسیر حوادث، وقایع و روند فعالیت های اقتصادی و اجتماعی[7] جوامع را بررسی می کنیم، در می یابیم که انسان ها همواره به دنبال تغییر[8] بوده اند و در این میان، افرادی بوده اند که از قوانین کلی جوامع تبعیت نکرده و باعث تغییر جوامع خود و به طور کلی جوامع بشری شده اند.

جامعه پیشرفته امروزی، توسعه[9] خود را مدیون انسان هایی است که قادر به تبدیل رؤیاها و ایده های خلاقانه[10] خود به حقیقت بوده اند، روحیه استقلال طلبی[11]برای کاوش موقعیت های جدید را داشته اند و از جرأت کافی برای مبارزه با روش های متداول و جاافتاده برخوردار بوده اند. این عاملان تغییر، شخصیت و روحیه ای داشته اند که امروزه «کارآفرینی» نامیده می شود. کارآفرینی هم دارای بعد نظری[12] و هم دارای بعد عملی-کاربردی[13] است که می توان با روشهای مختلف آموزشی، به آموزش کارآفرینان همت گماشت. (احمدیان راد، 1386، 12)

ریچارد کانتیلون[14]( قتصاددان ایرلندی و نویسنده کتاب گذری بر اقتصاد عمومی) در اوایل قرن 18 این واژه را برای اولین بار  برای توصیف فعالان اقتصادی که انجام هزینه های مشخص را به عهده می گیرند ولی در انتظار درآمد نامعین و توأم با ریسک در آینده هستند، به کار برده است. (بهرام زاده و همکاران، 1389، 154)

بسیاری از منتقدان مسبب فقر[15] در کشورهای جهان ....

 

 برای تهیه فایل کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک فرمایید. موفق باشید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سوم سیاستی جدید با عنوان مدیریت ریسک اجتماعی[16] را به عنوان رویکردی نو مطرح کرده اند. ایده اصلی این رویکرد جدید این است که فقر ناشی از ناتوانی در مدیریت ریسک است، چه فرد مقصر باشد، چه نهادهای اجتماعی[17] ای که بالقوه می توانند حامی او باشند و چه طبیعت. مدیریت ریسک اجتماعی چارچوب مفهومی جدیدی برای سامان دادن به ریسک هایی است که محیط پیرامون ما را احاطه کرده اند، با این هدف که احتمال تحقق ریسک های با نتیجه مثبت به حداکثر و با نتیجه منفی به حداقل برسد. اجزای این چارچوب عبارتنداز استراتژی ها و تمهیداتی که برای مقابله با ریسک[18] اندیشیده می شوند. مهم ترین ویژگی چارچوب جدید عبارت است از تأکید بر توانمندسازی، توجه به سطوح مختلف ریسک و تفکیک بازیگران. «فقرا مهم ترین بازیگرانی هستند که در این چارچوب ایفای نقش می کنند زیرا بیش از دیگران آسیب پذیرند و هم کم تر از دیگران، ابزارهای مدیریت ریسک را در اختیار دارند.» (  115, 2003 ,Douglas)

 

بیان مسئله

در شرایط کنونی اقتصاد کشورمان که با مسائل و نارسایی های مهمی نظیر فرار مغزها[19]، کاهش سرمایه گذاریهای دولت، عدم تحرک و رشد اقتصادی کافی روبروست، آموزش و حمایت کارآفرینانِ توسعه کشور، از اهمیت مضاعفی برخوردار است.(احمدپور داریانی،1379، 45)

کارآفرینی تنها به معنای راه اندازی یک کسب و کار جدید و کوچک نیست ، بلکه به منزله خلق ارزش ، ایجاد بازار جدید و ارائه محصول یا خدمات جدید به مشتریان جدید است. کارآفرینی فرایند ابتکار و نوآوری و ایجاد کسب و کار جدید در شرایط پر مخاطره از طریق شناسایی فرصت ها و مدیریت تخصیص منابع می باشد. کارآفرین بودن مستلزم دارا بودن توانایی عملکرد در شرایط ابهام و ریسک پذیری است. (داوری، 1382 ، 87).

ماهیت و کیفیت محیطی که فرآیند در کارآفرینی در آن آغاز سازماندهی می شود در رشد موفقیت آمیز و بقای فعالیت های کارآفرینی بسیار اساسی می باشد و به نظر می رسد در کشور ما توجه خاصی به کارآفرینی نشده است (نخجوانی،1379، 91)

کارآفرینان در جریان کار خود، از همان ابتدای شروع کار، با مشکلات فراوانی روبرو هستند. از کمبود نیروی انسانی متخصص و ماهر، نبود اعتماد اجتماعی و امنیت شغلی، کمبود سرمایه و نارسایی های دستیابی کم هزینه به بازار گرفته تا گرفتاری های دریافت وام و تسهیلات، محدودیت های تبلیغات و بدخواهی ها و حسادت ها و... لذا هر روز جریان و فضای بازار کار نیز به ویژه در برخی حوزه های اقتصادی و مشاغل، دستخوش تغییرات و نوسانات قیمت و مقدار منابع قابل دسترس می باشد. لذا در این تکاپوها می طلبد که کارآفرین برای کنش ها و عمل و حتی عکس العمل های خود، نیاز به اتخاد استراتژی هایی جهت مدیریت ریسک آن دارد.(معینی، 1381، 32) دراینجا شاخص های ریسک اجتماعی و استراتژی های مدیریت آن به عنوان متغیرهای مستقل[20] و روحیه کارآفرینی به عنوان متغیر وابسته[21] درنظر گرفته شده اند و در این فرایند به بررسی روشمندانه آن خواهیم پرداخت.

 

اهمیّت و ضرورت

 کارآفرینی به ریسک پذیری، نوآوری[22] و کنش کارآفرینانه هم نیاز دارد بر اساس نظریات اقتصادی و تجارب حاصله در اقتصادهای روبه رشد ، کارآفرینان موتور محرکه توسعه و رشد اقتصادی[23] محسوب می شوند و بالطبع اشتغال زایی[24] یکی از راه های مهم کارآفرینی است (احمدپور دارایانی ، 1379 ) . 

سرمایه اگرچه در همه جا طالب سود و نفع[25] است ولی در عین حال، شامه ی بسیار حساسی در رمیدن از خطر دارد و اعطای سود بیشتر ولی نامطمئن و بی ثبات را به لقای سود کمتری که با امنیت توأم باشد، می بخشد.  خطر گریزیِ[26] سرمایه از خطر پذیری[27] آن به مراتب بیشتر است.

مناسبات سرمایه سالارانه در همه ی سطوح، مناسباتی بر اساس پای بندی به قانون قرارداد[28] است که بین دو طرف، خریدار و فروشنده، سرمایه دار و کارگر، صادرکننده و واردکننده، اجرا می شود. اگر به اجرای این قانون اساسی و تعیین کننده در یک جامعه سرمایه سالاری اعتماد نباشد یا چنین اعتمادی کم باشد، انگیزه های حقیقی و حقوقی ضمانت اجرائی نخواهند داشت و به همین دلیل در واقعیت زندگی بی اثر می مانند. (هیوز[29]، 1380، 241)

یافتن انسان های خلاق، آموزش نیروهای با استعداد، حمایت از افراد با انگیزه و نوآور، کاهش ضرر و زیان ریسک ها با ایجاد فضای امن سرمایه گذاری، تشویق وترغیب کودکان و دانش آموزان به انجام مسئولیت ها، همه از جمله اهم مواردی هستند که ضرورت دارد به رابطه مسئله مهم بین مدیریت ریسک و روحیه کارآفرینی اشاره داست.

 

تعریف مفاهیم

کارآفرین: کارآفرین در فرهنگ لغات آکسفورد رئیس یا مدیر مؤسسه ملی موزیک تعریف شده است. یعنی کسی که سرگرمیهای موزیکال تدارک ببیند. سپس در سال 1993 کارآفرینی وارد حوزه جدید و وسیعتر کسب و کار شد و کارآفرین به کسی قلمداد شد که متقبل و مؤسس بنگاه اقتصادی باشد. به دنبال آن شومپیتر حوزه را وسیعتر دید و گفت : کارآفرین می تواند در استخدام سازمان دیگری قرار گیرد». (صمدآقایی، 1378 ، 53).

این واژه از کلمه فرانسوی enterprentder به معنای متعهد شدن، نشأت گرفته است. بنا به تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر "کارآفرین" کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبّل کند (احمدپور داریانی، 1379، 5 )

واژه کارآفرینی در زبان فرانسه ابداع شد. در اوایل سده شانزدهم میلادی کسانی که در امر هدایت مأموریت های نظامی بودند کارآفرین می خواندند از آن پس درباره دیگر انواع مخاطرات نیز همین واژه با محدودیت هایی مورد استفاده قرار می گرفت. از حدود سال 1700 میلادی به بعد فرانسویان درباره پیمانکاران دولت که دست اندرکار ساخت جاده، پل، بندر و تأسیسات بودند به کرات لفظ کارآفرین را به کار برده اند.(احمدپور داریانی، 1379 )

آریان پور ، واژهenterprenant  را به معنای متهور در اقدام به کارهای مهم، جسور، بی باک، دل به دریا زدن و پیشقدم در تأسیس شرکت معنی می کند. در فرانسه در سال 1730 زمانی که ریچارد کانتیلیون  می خواست صاحبان زمین، مزدبگیران و مسئولان را از هم تفکیک کند نخستین بار از کلمه enterprenant استفاده کرد. (صمد آقایی، 1378 ).

کارآفرین کسی است که توانایی آن را دارد تا فرصتهای کسب و کار[30] را ببیند، آنها را ارزیابی کند، منابع لازم را جمع آوری کند و از آنها بهره برداری مطلوب کند و اعمال مناسبی را برای رسیدن به موفقیت پی ریزی نماید. کارآفرین شخصی است اهل عمل و با انگیزه قوی که برای دست یافتن به هدف، ریسک می کند ، کارآفرین از خطر کردن و دست زدن به کارهای بزرگ لذت می برد، اما بی گدار به آب نمی زند ( نخجوانی ، 1379 ) .

روحیه کارآفرینی: فرایند بهره گیری از فرصت ها و ایجادکسب و کار به نحوی که محصول تلاش زیاد، پذیرش ریسک های مالی، اجتماعی، روانی و نوآوری است و با انگیزه کسب سود مالی، استقلال یا به خاطر اضطرار شروع می شود. (فیاض بخش و دهقانپور،1382، 13)

مدیریت ریسک اجتماعی: فرآيند شناسائي، ارزيابي و انجام اقدامات كنترلي و اصلاح ريسك هاي اتفاقي بالقوه اي است كه مشخصاً پيشامدهاي ممكن آن خسارت يا عدم تغيير در وضع موجود  مي باشد.[31]

استراتژی های مدیریت ریسک: بعضی از مدیران با اتخاذ سیاست گریز از ریسک، نسبت به کارهای متهورانه موضع گیری می کنند. و به این ترتیب، از حجم عملیات خود در انجام معاملاتی که دارای ریسک قابل توجه می باشند می کاهند، یا ریسک را به دیگران منتقل می سازند. باید تأکید کرد که این تکنیک، در فرایند مدیریت ریسک جایگاه مهمی دارند و قادرند از طریق اجتناب از ریسک های اضافی ارزش مؤسسات را تثبیت کنند.

یکی دیگر از روش ها استفاده از شرکت ها ی بیمه[32] است که با توجه به افزایش حق بیمه ها و عدم پوشش بعضی موارد توسط شرکت های بیمه، توجه به مدیریت ریسک اجتماعی و نقش آن در کنترل خطرات و پیشگیری از حوادث اهمیت بالایی پیدا می کند.

 سازمان ها وشرکت ها باید روش های تشخیص خطرات و ارزیابی ریسک را به طور دقیق اعمال و با دانش کافی با شرکت های بیمه مذاکره کنند و در این راه کلیه خطرات موجود را به طور کامل و به صورت تفکیکی، شناسایی و اولویت بندی کنند.

 

چهارچوب نظری

کارآفرینی، مسئله ای بین رشته ای[33] است که در آن نوع تلاش کارآفرینان، بیشتر، مربوط به اقتصاددانان و چرایی انجام کار مربوط به روان شناسان و جامعه شناسان و چگونگی انجام کار توسط کارآفرینان مربوط به مدیریت می باشد. (بهزادیان نژاد، 1383، 105)

لذا از هر سه حوزه، می توان به نظریات رویکرد سه گانه کاسون، اجزای نگرش رابینسون، عاملیت وبر، محیط گرایی لوتان، شاین و سالازار گریز زد. سه رویکرد برای مطالعه کارآفرینی: رویکرد شخصیتی، دموگرافیک، نگرشی (کاسون[34]، 2004، 324) دراین مقاله از دید نگرشی که به نسبت بقیه جامع تر می باشد، استفاده می کنیم. این بدان معناست که به ویژگی های شخصیتی فرد کارآفرین و پیشینه تربیت خانوادگی و شرایط بزرگ شدن وی کاری نداریم بلکه اکنون نگرش و طرز اندیشه و استراتژی هایش را مورد کندو کاو قرار می دهیم و اجزای نگرش کارآفرینانه از دید رابینسون و همکارانش عبارت اند از انگیزه پیشرفت[35]، مرکز نظارت[36]، عزت نفس[37]، خلاقیت[38] (رابینسون، 2003، 78) که آقای بهرام زاده و همکارانش دو جزء دیگر آینده نگری[39] و ریسک پذیری[40] را بدان افزوده اند.(بهرام زاده و همکاران، 1389، 162)

ماکس وبر(جامعه شناس شهیر آلمانی)، روحیه کارآفرینی را عاملی مهم در تشریح و تبیین چگونگی شکل گیری تمدن نوین صنعتی و سرمایه داری مغرب زمین می داند.(وبر، 1976، 263)

لوتان[41] بر این مطلب تاکید دارد که اغلب محیط نامناسب آموزشی در برخی از کشورها، به سادگی باعث از بین رفتن احتمال توسعه ی موفق کارآفرینان می شود.(لوتان، 2005، 181)

کسی که سازمان می دهد، اداره می کند و مخاطرات یک  سرمایه گذاری و یا طرح را می پذیرد. فرایند کشف، ارزیابی و شناخت فرصت ها از طریق تولید کالاها و خدمات را کارآفرینی گویند.(شاین، 2004، 217)

کارآفرینی، نیروی محرکه و توسعه اقتصادی است که دارای مشخصه نوآوری است و به نوعی تخریب خلاق می باشد.(شومپیتر، 2006، 341)

کندریک[42] ( 2003 )، معتقد است که کارآفرینان در جامعه به ایجاد اشتغال، آموزش شغل، شناسایی هویت ملی و رهبری می پردازند. کارآفرینان اطلاعات را از منابع مختلف زیادی برای شروع یک شغل با هم ترکیب می کنند، آنها برای شروع آن شغل در ابتدا ایده هایی دارند که آنرا می آزمایند و بعد اجرا می کنند ( کاسون، 2004 )

نقشهای کارآفرینان در جامعه عبارتند از:

اشتغال زایی، مروج تکنولووژی، عامل تخریب و تشویق سرمایه گذاری، عامل شناخت و ایجاد و گسترش بازارهای جدید، عامل تعادل در اقتصاد پویا، عامل تحول و تجدید حیات ملی و محلی ، عامل کاهش بوروکراسی اداری ، عامل نوآوری و روان کننده تغییر و عامل تشویق و تحریک حس رقابت، عامل سازماندهی منابع و استفاده اثربخش از آنها، عامل یکپارچگی وارتباط بازارها، عامل رفع خلل، شکافها و تنگناهای بازار و اجتماع می باشند. (احمدآقایی، 1378، 89 ).

منافع حاصله از کارآفرینی عبارت اند از:

 1-کارآفرینی موجب اشتغال می شود.

2-کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

3-موجب توزیع متناسب درآمد می شود و اضطرابهای اجتماعی را آرامش می بخشد.

4-موجب بهره برداری از منابع و فعال شدن آنها برای بهره وری عظیم ملی می شود.

5-موجب سود اجتماعی از طریق دولت می گردد. ( سالازار، 1380 ، 208)

 بطور خلاصه، کارکرد اقتصادی کارآفرین در جامعه، ایجاد فرصتهایی برای استقلال بالقوه اقتصادی، کارآیی سازمانی[43]، تدارک منابع[44]، تولید و خدمات متنوع، مقابله با سودهای انحصاری[45] و اختراعات تجاری[46]می باشد. (کمشال[47]، 1395، 202)

 

فرضیه ها

1- بین میزان سن و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

2- بین میزان تحصیلات و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

3- بین جنسیت و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

4- بین وضعیت مالی و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

5-  بین میزان رقابت پذیری و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

6-  بین انجام معاملات و اعمال خطرناک و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

7-  بین پذیرش ریسک و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

8-  بین اجتناب ریسک و روحیه کارآفرینی رابطه وجود دارد.

 

 

 

روش انجام کار

روش تحقیق عبارت است از پیمایش(نوع همبستگی) در سطح توصیفی- تحلیلی و جمعیت آماری شامل کلیه ی مدیر عاملان کارخانجات شهرک صنعتی ؟؟(به تعداد80نفر) می باشد که در این میان حجم نمونه 50 نفری از مدیران به روش نمونه گیری تصادفی ساده بدون جایگزین[48] انتخاب شدند. این روش بر انتخاب واحدهایی از کل جامعه اشاره می کند به طوری که که هر واحد دارای احتمال مساوی (غیرصفر) برای بودن به عنوان عضوی از اعضای نمونه باشد. هر یک از اعضای جامعه دارای شانس مساوی و مستقل برای انتخاب شدن، هستند و به دو صورت با جایگزینی و بدون جایگزینی انجام می شود. در نمونه گیری با جایگزینی، هر عضو بیش از یکبار شانس انتخاب شدن را دارد، در صورتی که در نمونه گیری تصادفی بدون جایگزینی، هر عضو فقط یکبار شانس انتخاب شدن را دارد.

اعتبار[49] تحقیق، به طور خلاصه یعنی «آیا واقعاً همان چیزی را می سنجیم که قصد سنجش آن را داریم؟»

اعتبار سنجش بر تطابق مفهوم با معرف های تجربی سنجش آن بستگی دارد. اعتبار از خواص ابزار سنجشی است که برای آزمون بکار می بریم. اگر در پایایی پای ثبات سنجش به میان می آید در اعتبار موضوع بسیار مهم تر «رابطه ضروری بین مفهوم و معرف» به میان می آید. اعتبار و پایایی مترادف هم نیستند. ای بسا مقیاسی دارای پایایی باشد.(یعنی در وضعیت های مشابه همان واکنش ها سر بزند) اما از اعتبار برخوردار نباشد. سنجشی که دارای پایایی اما بی اعتبار است ارزشی ندارد. برای آزمون اعتبار روش هایی وجود دارد که با تعیین همبستگی بین مفهوم و معرف های منتخب برای سنجش آن صورت می گیرد.(نایبی،1388: 86)

در این تحقیق از یک پرسشنامه محقق ساخته ی بسته (بعنوان ابراز جمع آوری اطلاعات) که خود از دو قسمت مدیریت ریسک و روحیه کارآفرینی، به تناسب فرضیه ها، تشکیل شده است، استفاده می گردد و از روایی صوری استفاده شده است.لذا نسخه ای پرسشنامه به تعدادی از مدیر عاملان داده شده بود و نظر آنها پیرامون آن پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته بود و سپس نواقص برطرف گردید. جهت تعیین پایایی[50] ابزار تحقیق نیز ، از روش بازآزمایی یا آزمودن مجدد استفاده گردید. که ضریب پایایی آزمون برابر با 88% بدست آمد که در سطح 01% معنادار بود. بالاخره پس از اطمینان از اعتبار پرسشنامه و با اخذ مجوز، جامعه آماری مورد نیاز که شامل مدیر کارخانجات شهرک صنعتی ؟؟ می باشد مشخص گردید و پرسشنامه را دربین افراد نمونه توزیع و پس از پاسخگویی مدیر عاملان به سؤالات در همان روز پرسشنامه نیزجمع آوری گردیدند.

از روش های آمار توصیفی[51] (فراوانی، درصد و فراوانی تجمعی و... ) واستنباطی[52](همبستگی اسپیرمن[53] و پیرسون و رگرسیون) جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده خواهد شد.

 

یافته ها

 

جدول شماره ی1 بيانگر آن است كه از مجموع 50 پاسخگو تعداد 45 نفر(90%) آقا و تعداد 5 نفر(10%) خانم بوده اند.

 

نمودار دایره ای شماره 1- فراوانی پاسخگویان حسب جنسیت

 

 

 

 

جدول شماره2، بيانگر آن است كه از مجموع 50 پاسخگو 28 نفر(56%) بين سنين 18 تا 28، 18 نفر(36%) بين سنين 28 تا 38، 3 نفر(6%) بين سنين 48 تا 58، 1 نفر(2%) بين سنين 58 تا 68 سا لگي قرار دارند و بيشترين درصد پاسخگويان در بين سنين 18 تا 28 سا لگي قرار دارد

 

          جدول3، بیانگر آن است  که  از مجموع 50 پاسخگو 6نفر(12%) در مقطع راهنمایی ،18 نفر(36%) در مقطع دیپلم ، 21 نفر (42%) در مقطع کارشناسی ، 5 نفر (10%) در مقطع ارشد قرار دارند و بیشترین درصد پاسخگویان در مقطع کارشناسی قرار دارد.

 

آماراستنباطی

 

از جدول فوق (شماره 4) مشاهده می­شود که چون sig > /05 می­باشد پس فرضیه اول مبنی بر وجود ارتباط معنی دار بین جنس و کارآفرینی رد می­شود. یعنی نوع جنسیت که خانم یا آقا باشد در کارآفرین بودن تاثیری نداشته است.  تنها به دلایل محیط فرهنگی شهر و در اختیار نداشتن امکانات برای خانم ها، کثرت مردهای کارآفرین توجیه می شود.

 

از جدول فوق(شماره 5) مشاهده می­شود که چون sig

 

از جدول فوق(شماره 6)مشاهده می­شود که چون sig 

 

بمانند سایر متغیرها، براي آزمون رابطه و همبستگي این دو متغیر، از آزمون r پيرسون استفاده شده است. نتايج جدول شماره 7، حاكي از آن است كه بين اين دو متغير با آلفاي(05/) و سطح معني داري (sig=.028) رابطه معني داري وجود دارد. چون sig =

 

معادله رگرسیون

به منظور تعیین نقش و تأثیر متغیرهای مستقل در مجموع بر تغییرهای متغیر وابسته و تأثیر و تأثر متغیرهای مستقل بر یکدیگر از تحلیل چند متغیری و معادلات رگرسیون استفاده شده است.

معادله رگرسیون شماره 8 ـ متغیر وابسته: روحیه کارآفرینی

 

جدول فوق حاکی از این است که رقابت پذیری، پذیرش ریسک و اجتناب ریسک، به ترتیب18/0، 15/0،14/0بیشترین تأثیرات بر تغییرهای روحیه کارآفرینی مدیران را دارا بوده اند. یعنی در مجموع 47% از تغییرهای متغیر وابسته را تبیین میکنند. سپس متغیرهای تحصیلات و انجام معاملات و اعمال خطرناک قرار دارند که بر روی هم 16% از تغییرهای متغیر وابسته را تبیین میکنند.

متغیر میزان رقابت پذیری با بتای 29% مبین این است که به ازاء یک واحد افزایش در میزان رقابت پذیری مدیر، به مقدار 29% بر واحد سنجش روحیه کارآفرینی اشان افزوده می شود و این متغیر به تنهایی می تواند 18% از تغییرهای متغیر وابسته را تبیین کند.معادله رگرسیون نشان می دهد که به ازای اضافه شدن یک واحد بر پذیرش ریسک، 32 واحد میزان روحیه کارآفرینی مدیر بالا می رود و 15% متغیر کارآفرینی را تبیین می کند. به ازای هر واحد اجتناب از ریسک، 27 واحد، میزان روحیه کارآفرینی بالا می رود. یعنی هرچه روحیه کارآفرینی بیشتر باشد، اجتناب از ریسک، افزایش می یابد.

سرمایه داران و کارآفرینان[56] وقتی شرایط را مطلوب بیابند، برای بهره مند شدن از آن شرایط مطلوب[57] حاضر به خطر کردن و سرمایه گذاری می شوند. لذا به ازای هر واحد معاملات و اعمال خطرناک، 29% از روحیه کارآفرینی مدیران کاهش می یابد. یعنی همبستگی معکوس دارند. به عبارت ساده تر، کارآفرین از انجام معاملات و اعمال خطرناک می پرهیزد و بجای آن سعی دارد در امنیت نسبی، به شکل برنامه ریزی شده روی به استراتژی های دیگر( مانند رقابت یا اجتناب) بیاورد.

به همان ترتیب به ازای هر واحدی که بر تحصیلات افزوده شود، 26 واحد روحیه کارآفرینی ارتقا می یابد. به طور خلاصه روحیه مدیران کارآفرین به ازای هر واحد رقابت، پذیرش و تحصیلات بالا می رود و آنها از این استراتژی ها استقبال می کنند و در عوض از انجام معاملات و اعمال خطرناک می پرهیزند و گاهی از ریسک هم اجتناب می ورزند و استراتژی خاصی جز این کناره گیری، بکار نمی برند.

 

نتیجه گیری و پیشنهادات

برای شروع کارآفرینی انواع ترس ها به سراغ فرد می آید . مانند خطرات مالی، ریسک روانی(اگر روحیه کارآفرینی نباشد، در اولین شکست کار، زمین گذاشته می شود )، ریسک اجتماعی (شکست خورده، از خانوده و اجتماعش طرد می شود) (سعیدی کیا، 1384، 14)

کارآفرینان با تمام ویژگی هایشان، طلایه داران اقتصاد نوخواه و منعطف جامعه هستند. در جریان وزش طوفان های نوسان برانگیز بازار پرپیچ و خم، نیازمند اتخاذ تدابیر حیاتبخش و اجرای استراتژی های حساب شده هستند. در این تحقیق، به این نتیجه رسیدیم که ریسک اجتماعی از سوی کارآفرین نیاز به مدیریت برنامه ریزی شده دارد. هرچه تحصیلات بالاتر و سن میانسال تر و رقابت بیشتر باشد، گرایش به کارآفرینی نیز بیشتر می شود. استراتژی های پذیرش ریسک، رقابت پذیری، اجتناب وانتقال ریسک(مثلا به صورت بیمه کردن خود، کارگران و تمام ملک و اموال و حتی در بسیاری موارد محصول و مواد و حیوانات و...) بیشترین کاربرد را داشته اند. هشت فرضیه داشتیم که در این میان بین جنس و کارآفرینی رابطه ای دیده نشد و بین انجام اعمال خطرناک و روحیه کارآفرینی رابطه معکوس بود و در بقیه موارد متغیرهای مستقل و روحیه کارآفرینی در همبستگی ناقص مستقیم و مثبت بوده اند. خلاصه، در این عرصه نوین رقابتی، جامعه ای پیشتاز است که از تحصیل کردگانی برخوردار باشد که خلاق و پویا باشند، یارای گرداوری منابع مختلف تولید را داشته باشند و بتوانند با کوشش های خلاقانه به کسب و کار بپردازند و در یک کلام، کارآفرین باشند.(هزار جریبی، 1383، 52)

-   دانشجویان در رابطه با موضوع کارآفرینی پروژه های بیشتری را انتخاب کرده و ضمن وارد شدن به جزئیات بحث مذکور ، پروژه کار آفرینی را به صورت تخصصی دنبال کنند.

-   نهادینه سازی فرهنگ کار آفرینی در دانشگاه و جامعه. دانشگاه می تواند دانشجویان را برای بازدید از پروژه های موفق کارآفرینی اعزام و همچنین با ایجاد ارتباط با شرکت ها و مؤسسات بزرگ مولد و اشتغال زا زمینه جذب دانشجویان را مهیا کند.

-   سرمایه گذاری و برنامه ریزی دولت جهت تدوین برخی کتب درسی در راستای پرورش استعدادها و نوآوری های دانش آموزان، سپردن امور مدرسه به خودشان جهت تمرین مسئولیت پذیری، حمایت روحی وروانی و تشویق بجای سرکوفت و تنبیه و تحقیر، افزایش مراکز پرورش خلاقیت کودکان و نوجوانان

-   ارائه های انواع حمایت ها(مالی، روانی، اجتماعی و سیاسی) و تسهیلات به خرده پایان و نوکارآفرینان و صاحبان صنایع و مشاغل تولیدی و آموزش مستمر آنها در راستای به روز بودن و ماهرتر شدن.

البته در هرتحقیقی خواه ناخواه محدودیتها و مشکلاتی وجود دارد که محقق را از رسیدن به اهداف اصلی خود به تمام وکمال، اندکی باز می دارد. عدم اعتماد وهمکاری برخی از مدیرعاملین شهرک صنعتی ؟؟ به انجام تحقیق که باعث شده بود که هزینه و وقت زیادی از محقق تلف شود و به برخی سوالات پاسخ روشن و مناسب ندهند.

 

 

منابع فارسی

- احمد پورداریانی، محمود، 1379، کارآفرینی،تعاریف، نظریات، الگوها، ویرایش وتنظیم: عباس مظاهری و هیبت الله باقری، ناشر: مؤلف با همکاری شرکت پردیس 57

- احمدیان راد، حمیده، 1386، شیوه های کهنه آموزش دشمن خلاقیت و کارآفرینی، روزنامه ایران، سال سیزدهم، شماره 3688، بخش گزارش، دوشنبه بیست و پنجم تیرماه

- بهرام زاده، محمدمهدی؛ باورصاد، بلقیس؛ جعفرپور، محمود، 1388، ارزیابی نقش جو سازمانی در روحیه کارآفرینی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز، مجله علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، بهار 1389، دوره ششم، شماره 1، صص 151-180

- بهزادیان نژاد، قربان، 1383، ضرورت توجه به کارآفرینی و فناوری های پیشرفته، مجموعه مقالات کارآفرینی و فن آوری پیشرفته، صص 85- 105

- داوری، دردانه، 1382، آیا امروز هم می توان درایران کارآفرین بود؟، ویژه نامه کارآفرین، شماره 21

- سالازار، ملیتو ودیگران،1380، مقدمه ای برکارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق، انتشارات: کوهسار

- سعیدی کیا، مهران، 1384، اصول و مبانی کارآفرینی، چاپ اول، تهران، نشر واژه

- صمدآقایی، جلیل، 1381، سازمان های کارآفرین، مرکز انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول

- فیاض بخش بازرگان، علیرضا وعلی دهقانپور فراشاه، 1382، ارائه یک مدل چند وجهی در مورد چرایی وچگونگی شروع به کارافرینی: مطالعه موردی در ایران، ارائه شده درکنفرانس بین المللی مدیریت

- کمشال، هیزل، 1395، جامعه‌شناسی ریسک: ریسک، سیاست اجتماعی و رفاه، مترجمین مهرداد نوابخش، علی روشنایی، امرالله امانی، تهران: انتشارات بهمن برنا، صص238

- مصلح شیرازی، علینقی،1382، مراکز رشد، انکوباتورها لازمه فرایند کارآفرینی، بهینه، نشریه تخصصی مدیریت وحسابداری دانشگاه شیراز، ویژه نامه همایش کارآفرینی و تعاونیها، ص 2-4

- معینی، محمد رضا،1381، مدیریت ریسک اجتماعی رویکرد جدید بانک جهانی به مساله حمایت اجتماعی، مجلات با موضوعات گوناگون علوم انسانی » مجلس و پژوهش، شماره 33

- نخجوانی، صمد، 1379، کارآفرین ها، تازه آفرین ها، ویژه نامه کارآفرین، شماره 4و 5

- هزارجریبی، جعفر، 1383، توسعه کارآفرینی و دانش آموختگان، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در اموزش عالی، شماره 30، صص 52-53

- هیوز، گوردون، 1380، پ‍ی‍ش‍گ‍ی‍ری‌ از ج‍رم‌ (ک‍ن‍ت‍رل‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌، ری‍س‍ک‌ و م‍درن‍ی‍ت‍ه‌ اخ‍ی‍ر)، ترجمه ع‍ل‍ی‍رض‍ا ک‍ل‍دی‌، م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی‌ ج‍غ‍ت‍ای‍ی، ت‍ه‍ران‌: س‍ازم‍ان‌ ب‍ه‍زی‍س‍ت‍ی‌ ک‍ش‍ور، دان‍ش‍گ‍اه‌ ع‍ل‍وم‌ ب‍ه‍زی‍س‍ت‍ی‌ و ت‍وان‍ب‍خ‍ش‍ی‌، صص 241

منابع انگلیسی

- Casson, M. (2004). The entrepreneur: An economic Theory, Totowa, NJ: Barnes & Nobel. 324-341.

‏‏ - Douglas, Mary, 2003,  Risk acceptability according to the social sciences, London: ‎Routledge, Pp115

- Luthan, B., & Rentsch, J. (2005). Managing and culture: A futures perspective, in J. Hage (Ed), The futures of organizations (181-200). Lexington. MA: Lexington Books

- Robinson, D., Savage, G., & Sydow- Campbell, K. (2003). What is innovation and entrepreneurship? Lesson for larger organizations, Management Review, 28 (1), 66-78.

- Schumpeter, J. (2006). Management and organizational Behavior, 5th ed, Pitman, 341

- Shane, S., & Venkataraman, S. (2004). The promise of entrepreneurship as a field of research, Academy of Management Review, 26 (1), 217-226.

- Weber, M. (1976). The protestant ethic and the spirit of capitalism, Allen and Unwind, London, 263

 

 

 

http://www.pishgamansms.com/information.articles.risk(1).htm

پیوست

بسم تعالي                                                                                              شماره پرسشنامه :

با سلام و آرزوي توفيق براي شما؛ پرسشنامه اي كه در اختيار شما قرار گرفته است. به منظور سنجش ریسک اجتماعی و روحیه کارآفرینی مدیران کارخانجات شهرک صنعتی ؟؟، تهیه و تنظیم گردیده است لذا خواهشمند است سؤالات طراحی شده را با دقت و صراحت پاسخگوئی فرمائید و تنها یک گزینه را علامت بزنید، از حسن همکاری شما کمال تشکر را دارم.                                                         

1- جنس : خانم q              آقا q

2- سن شما؟ 18 تا 28¥    28 تا38¥                      38 تا48¥                      48تا58¥                       58تا68¥

3- تحصيلات شما؟

بي سواد¥     ابتدايي/نهضت¥   راهنمايي/ متوسطه¥   ديپلم وفوق ديپلم¥   كارشناسي¥     ارشد و بالاتر¥

4- وضعیت مالی پدر (خانواده ی پدری اتان)؟

خیلی ثروتمند(بیش از 20 میلیون تومان درماه) ¥                    ثروتمند( 5 تا 10 میلیون در ماه) ¥

متوسط(حدود یک میلیون تومان در ماه) ¥                       کم بضاعت(بین 100 تا 500 هزار تومان در ماه) ¥

 

 


[1] Competitiveness

[2] Transactions & Dangerous acts

[3] Social risk

[4] Risk Acceptance

[5] Risk Avoid

[6] Entrepreneurship spirit

[7] Socio-economic activities

[8] Change

[9] Development

[10] Creative

[11] spirit of independence

[12] Theoretical

[13] Practical, Applied

[14] Richard cantillon

[15] Poverty

[16] Social Risk Management

[17] Social institutions

[18] Risk management strategies

[19] Brain drain

[20] متغیر:شرایط یا خصایصی هستند که محقق آنها را کنترل، دستکاری یا مشاهده می کند و مستقل، متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه گیری، دست کاری یا انتخاب می شوند تا رابطه آن را با متغیر دیگری که تحت عنوان وابسته است بررسی شود.(دلاور، 1383)

[21] متغیری است قابل مشاهده و اندازه گیری که تأثیر متغیر مستقل بر آن اندازه گیری و مشخص می شود. (دلاور، 1383).

[22] Innovation

[23] Engine of growth and economic development

[24] Job creation

[25] Profit, Benefit

[26] Risk escape

[27] Risk Acceptance

[28] Contract Law

[29] Hughes, Gordon,1952

[30] Business opportunities

[31] http://safety2.40sotoon.net/block/66.html

[32] Insurance companies

[33] Interdisciplinary

[34] Casson

[35] Need for Achievement

[36] Control Center

[37] Self esteem

[38] Creativity

[39] Fore sight

[40] Risk taking

[41] Luthan

[42] John Kendrick

[43] Organizational effectiveness

[44] Provision of resources

[45] Monopoly profits

[46] Commercialization of inventions

[47] Hazel Kemshall, 1958

[48] Simple random without replacement

[49] Validity

[50] Reliability

[51] Descriptive Statistics

[52] Inferential statistics

[53] Spearman & Pearson correlation

[54] ضریب بتا (Beta)= پیش بینی می شود که باافزایش یک واحد بر این متغیر، به مقدار بتا، بر متغیر وابسته افزوده شود و اگر منفی بود کاسته شود

[55] ضریب چندگانه R2  = میزان تبیین(تاثیر بر) متغیر وابسته

[56] Capitalists & Entrepreneurs

[57] Desirability