بازی کلَش (Clash of Clans) در بوکـان

1-معرفی

فری میوم(Freemium)یعنی نرم افزار یا بازی که ابتدا به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد ولی در سطوح بالاتر و حرفه ای تر برای برخورداری از امکانات آن باید هزینه پرداخت شود. بازی کلش، بر اساس فری میوم و بازی های آنلاین گروهی گسترده (Massive Multiplayer Online Games) یا همان MMOG است و دهه 1980 میلادی سال های رشد و توسعه این سبک بازی بوده است و می توان از نِوِروینتر، وارکرفت، تراوین، لوترو و...نام برد. کلش توسط شرکت خصوصی سوپرسِل(supercell)ساخته و پرداخته شده است. این شرکت در سال 2011 برای ساخت بازی تبلت در شهر هلسینکی کشور فنلاند تاسیس شد. حدود 85 کارکن تیمی با سرگروهی افرادی چون میکو(Mikko Kodisoja)، ایلکا (Ilkka Paananen)، ویزا (Visa Forsten) و لاسی (Lassi Leppinen) و حامیانی چون ایندکس (Index Ventures)، اتمیک (Atomico) و شرکت اشل (Accel Partners)که حامی انگری برد نیز بود، دارد. تاکنون به صورت فردی یا تیمی حدود 165بازی تولید کرده اند. شرکت سوپرسل، سه بازی اصلی و جهانشمول آنلاین را طراحی و تولید کرده است:

-کلش (Clash of clans)   - هِی دی (Hay Day)       - بووم بیچ (Boom Beach)

 

کلش دارای پس زمینه ای سنتی و جنگی- قبیله ای است، بووم بیچ، بر همان سبک کلش اما واقع در جزیره ای با امکانات تدافعی ودریایی است و هی دی، محیطی روستایی- کشاورزی با حضور حیوانات و گیاهان مختلف دارد که هر سه بازی در بیشتر کشورهای دنیا، کاربران زیادی دارند و فعلاً در ایران و به ویژه بوکان بازی کلش رایج شده است. بازی سپوکی (Spooky pop) فعلا در کانادا قابل دسترس است. جامعه شناسی اوقات فراغت و تفریح، آسیب شناسی رسانه و بررسی مسائل خانواده به این قضیه مرتبط است که ذیلاً مطرح می گردد.

2- مزایای بازی

با ایجاد محیطی زیبا و مرتبط، زمینه زیادی برای خلاقیت فردی یا تیمی ایجاد کرده است. توانایی های اسطوره ای و تخیلی را با شخصیت های انسانی درهم آمیخته و کاربر را وادار و گیرا می کند که به صورت شبانه روز پیگیر جریان بازی باشد.خرج کردن برای بازی (به جز هزینه اینترنت) به اختیار کاربر است و از این لحاظ تا مراحل بالا محدودیتی ایجاد نمی کند.

3- آسیب های بازی

این بازی و امثال آن، در اصل برای سوددهی سازندگان آن ساخته و پرداخته می شوند. قابل هک کردن اند و کدهای تقلب دارند و جایزه ای هم تعلق نمی گیرد. خریدو فروش اکانت آن صورت می گیرد و بصورت آفلاین هم قابل اجراست. از اصول روان شناسی و جامعه شناسی در آنها به صورت حرفه ای استفاده می گردد تا کاربران را آنطور جهت و شکل دهندکه خود می خواهند و محسوس نباشد. این کاربر است که یک اثر، نرم افزار یا بازی را تبدیل به وسیله مناسب پرکردن اوقات فراغت یا آسیبی جدی در زندگی می کند. به تازگی نمونه هایی از جدال های خانوادگی بر سر بازی کلش روی داده است که کار به مراحل قانونی کشیده شده است و این روند رو به افزایش می نماید. عمده ترین آسیب های این بازی عبارت اند از:

- اسراف و افراط: هرچیزی که متناسب با نیاز مصرف نشود(مثلا بیشتر از نیاز مصرف گردد)، اسراف و افراط است. مانند زمان صرف شده با این بازی، آب خرج شده برای شستشوی حیاط، سرعت بیشتر از نیاز در جاده. بیشتر کاربران این بازی، به مرور، بیشترین وقت و مشغولیت ذهنی خود را به این بازی اختصاص می دهند و این سبب ایجاد اعتیاد اینترنتی و تلف شدن عمر و هدر رفتن زمان و خسارت وقت می گردد و به مرور انسان را از امورات مهم تر و مسائل دیگر زندگی باز می دارد و وی را مجبور به صرف هزینه و خرج مالی بیشتر نیز می کند به عبارت ساده تر انسان را از کار و زندگی و درس و مشغله های لازمه می اندازد.

- کاهش روابط: انسان ها در جامعه و در ارتباط چهره به چهره با همدیگر تعامل می کنند و ارتباط می یابند. هیچ گاه یک پیامک نمی تواند جایگزین عیادت یا تسکین دردمندی شود و صرفاً جنبه یاداوری و هشداری دارد. اکنون مشاهده می شود که در جلسات خانوادگی، نشست های فامیلی و حتی مهمانی های مختلف، عده ای عمدتاً جوانان، گوشی را به دست گرفته و دنبال جایی دنج و خلوت می گردند تا کسی مزاحم بازی اشان نشود یا عجالتاً گوشی را بغل دستش آنلاین می گذارد و ضمن صحبت کردن و گوش دادنی اجباری، طلا و جم جمع آوری می کند و مراقب حمله دیگران و منتظر تمام شدن آپدیت است. این رفتار سبب سردشدن روابط افراد به ویژه درون خانواده، نادیده گرفتن همسر و فرزندان و کاهش ارتباطات و صله رحم می شود. خود کاربر نیز مرتب از جانب دیگران و بزرگترها مورد ملامت و سرزنش قرار می گیرد که از نظر روانی باز مضر و سبب کاهش اعتماد به نفس می گردد.

- تحت کنترل درآمدن: این طبیعی است که هر نظامی زمینی و انسانی مانند سرمایه داری، کمونیستی یا آسمانی و الهی مانند مسیحیت، اسلام و... برای پیروان و سایر مردم، نقشه کلی و طرح عملیاتی در زندگی داشته باشد. بسیاری از برنامه های ماهواره ای، سایت های اینترنتی، تبلیغات گسترده، تولید محصولات مختلف و رنگارنگ زندگی، خوانندگان زن و مرد مطرح جهانی و موسیقی ها و ترانه هایشان، گوشی های هوشمند و بازی ها و نرم افزارهای شبکه های اجتماعی و حتی بسیاری از گروه ها و احزاب و جنگ هایی که روی می دهند، همه و همه تکه هایی از پازل نظام سرمایه داری هستند که برنامه ریزی و طراحی شده، اجرا می گردند تا مردم جهان را آنگونه جهت و شکل دهند که خود می خواهند و این بازی کلش و امثال آن نیز بخشی از این پازل است تا مردم جهان را مشغول سازند. شاید دور از انتظار و باور یا بدبینانه باشد اما روز به روز برنامه های نظام سرمایه داری از جانب مردم جهان، راحت تر مورد پذیرش قرار می گیرند و این از مسائل ریز و درشت، برنامه ریزی شده است.

4- در بوکان

«حدود 80درصد بوکانی هایی که دارای گوشی های هوشمندند مشغول بازی کلش هم هستند. کاربرانی در همه سنین از کودک شش هفت ساله گرفته تا کهنسال 55سال وجود دارند اما بیشتر کاربران بین 19تا 25سال سن دارند. تعداد کاربران پسر بیشتر از دخترهاست. در یک شبانه روز به صورت میانگین حدود 5تا6 ساعت هرکاربر مشغول این بازی است. عمده ترین آسیب ها شامل اختلالات فکری، به هم ریختن تغذیه، صرف زمان و عقب ماندن از درس و دور است». نقل از اپل سنتر، یوسف رشیدی

«70تا 80درصد بکوب مشغول این بازی اند. بیشتر برای خرید جم، هک و ترفندها و نقشه مراجعه می کنند. 15 تا 25ساله ها بیشترین مراجعان هستند و میانگین به نظر من 8ساعت در شبانه روز بازی می کنند. این نوع بازی کردن سبب دوری از جامعه و منزوی شدن و روی دادن اختلالات درسی و شغلی می شود» نقل از موبایل ریبوار، شهاب محمدی.

لازم به ذکر است که اطلاعات آماری دقیق تر و بیشتر در دسترس نگارنده و پلیس فتا نبوده است.

5- پیشنهادها:

کنترل و نظارت بر چگونگی گذراندن اوقات فراغت فرزندان از جانب خانواده و نحوه استفاده آنها از موبایل و ماهواره و... اساسی ترین راه کم هزینه است. لذا پیشنهاد می گردد که خانواده ها به دیده اغماض و تساهل به این مسائل ننگرند و با روشی میانه رو و متعادل فرزندان را مجاب نمایند تا از آسیب های بعدی در امان بمانند.

تهیه امکانات ورزشی و تسهیلات بیشتر برای غنی سازی اوقات فراغت جوانان از جانب حاکمیت (در سطح کلان) و شورای شهر و فرمانداری (در سطح شهرستان) با هماهنگی اداره های مسئول (مانند ارشاد و تبلیغات اسلامی و...) نیز می تواند خلا موجود را که یکی از علل گرایش کاربران به اینگونه بازی هاست، تا حدودی پر نماید.

طراحی بازی ها و نرم افزارهای جایگزین که متناسب با شرایط فرهنگی و ملی کشور و اهداف نظام اسلامی باشد نیز می تواند یکی از راهکارهای کاربردی در این زمینه باشد. ما اگر بخواهیم در حد وسیع و تاثیرگذاری کاربران را به سمت بازی های ایرانی جلب نماییم باید هزینه و برنامه ریزی هم بکنیم و از تخصص ها و توان های موجود استفاده نماییم.

این مطلب درپی آن بود تا آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص فرایند بازی ها و اوقات فراغت جوانان ارائه دهد تا کاربران آگاهانه تر به این بازی بنگرند و درگیر بازی های مشابه آن که در راه اند نگردندو اوقات خود را کنترل شده و باارزش تر صرف نمایند.

منبع

- شیخی، غفور (1393) تحلیل بازی کلش در بوکان، نشریه صدای آشنا، سال 9، شماره 103، ص 5

دانلود مستقیم این مطلب در محیط word