عوامل شهوت رانی و جستجوی راهکارهای عملی جلوگیری از آن
عوامل شهوت رانی و جستجوی راهکارهای عملی جلوگیری از آن
چکیده
شهوت رانی به میل افراطی انسان به آنچه که هوس دارد انجام دهد یا به دست آورد اطلاق می شود. دراین تحقیق سعی بر آن شده تا ابتدا مسئله شهوت رانی و جوانب آن بیان شود. سپس اهمیت و ضرورت چرایی و چگونگی این بررسی مطرح گردیده و در ادامه به بررسی عوامل و عواقب انواع شهوت رانی از جمله شهوت به قتل، شهوت به دنیادوستی، شهوت به انحراف اطفال، شهوت رانی و انحراف زنای با محارم، شهوت رانی و انحراف تمایل جنسی به حیوانات، شهوت رانی نسبت به اجساد و مردگان پرداخته شده است. راهکارهایی عملی در راستای کاهش و کنترل شهوت رانی در همه انواع آن ارائه گردید که از آن جمله پرهیز از فکر و ترسیم صحنههاى محرک در ذهن و خیال، دورى از نگاههاى مسموم و مناظر تحریکآمیز، گوش ندادن به آوازها و موسیقىهاى تحریککننده و مبتذل، عدم معاشرت با دوستان ناباب، اعتدال در خوردن و به ویژه تلاوت قرآن می باشد.
کلیدواژه: انواع شهوت رانی، عوامل و عواقب شهوت رانی، اعتدال، تلاوت قرآن
1-مقدمه و بیان مسئله
همانگونه که جسم آدمی مبتلا به بیماریهای مختلفی میشود و ضرورت دارد تا برای آن به تدبیر و چارهاندیشی پرداخت.برای روح آدمی نیز بیماریهایی وجود دارد که هرگاه از آن آگاهی نیابیم و به درمانش اهتمام نورزیم، جان را زنگار آلودگیها فرا میگیرد و انسان در ورطه تباهی خواهد افتاد.
امیر المؤمنین علی(ع)میفرماید: ...
برای تهیه فایل کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک فرمایید. موفق باشید.
هیچ درد و بیماریای مثل درد و بیماری جان نیست.مطابق آیات و روایات، یکی از مهمترین بیماریهایی که جان آدمی را میآزارد و فرسوده میکند، شهوت است. شهوات و امیال نفسانی، مطلق اشتهاهایی کاذب را شامل میشود. و رسول گرامی اسلام میفرماید الشهوة دا و عصیانها دواء و امیر المؤمنین(ع)میفرماید: قرین الشهوة مریض النفّس معلول العقل یعنی کسی که شهوتران است،جانش بیمار و عقلش نیز بیمار و علیل است.در روایات متعددی از معصومین(ع)تأکید شده است:آنانی که اسیر شهوت هستند آزادی خویش را از دست دادهاند.و چون شهوت انسان را به اسارت خویش درآورد،لا جرم او را ذلیل میسازد. ازین رو امیر المؤمنین(ع)میفرماید:"افضل الناس من احیا عقله و امات شهوته."یعنی بهترین مردم کسانی هستند که عقل خود را زنده کردند و شهوات را از بین بردند.تا هنگامی که شهوات بر آدمی امیر باشد، انسان در دستان وی اسیر است. هم ازاینرو است که از وجود مقدس امام علی(ع)نقل شده است که میفرماید:"عبد الشهوة اذل من عبد الرّق.یعنی اسارت شهوت بدترین نوع اسارت است.(ابراهیمیان، 1376: 101)
منظور نظر از شهوت رانی در این تحقیق همان لجام گسیختگی افراطی در بیشتر زمینه های زندگی بشری است از جمله شهوت رانی جنسی، شهوت رانی دنیادوستی و غیره که سعی می شود این مسئله از دیدگاه آیات قرآن، روایات معصومین و نظر محققان مورد بررسی قرار گیرد.
2- اهمیت و ضرورت تحقیق
«صورت زیبا و سیرت زشت-چشمان جذاب و ناپاک اغلب دختران جوان بیعفت حس عجیبی در روحیه جوانان فاسد الاخلاق و بیادب ظاهر میسازد و غریزه جوانی پیوسته آنرا تحریک نموده فکرشان دائما بطرف آنها متوجه میشود.خیالات عجیب و غریبی میکنند و در عالم خیال زمانی و خود را بآنان هم آغوش میبنند. پری چهرگان رذیل و زشت سیرت گاهی با گردش سر، آنها را از خود میرنجانند مبدا و منشا شهوت و بالاخره خیال شهوترانی که یگانه مفسد اخلاقی و بر انداختن نسل و بسا جنایت کاری است تنها از معاشرت دختران و پسران فاسد الاخلاق و مجرد سرچشمه میگیرد اگر آن دخترک زیبا و بیعصمت در عبور از خیابان باطراف خود با ولع نظر نیندازد و با دو چشم پر مکر و حیله خود بر قلب جوان تیره بخت نزند و با روش ننگین و پر وسوسه خود او را مجذوب و فریفته خود نکند گذشته از اینکه بیچاره جوان مجرد را بدین خیال وادار نموده و هرگز عواقب وخیمی را برای خود و او آماده نخواهد ساخت.» (فتورچی، 1324: 4)
این متن فوق، نقل قولی بود از زبان یکی از مجله های معروف سال های 1320 که در آن زمان نیز مسئله شهوت رانی، مورد توجه نویسندگان و منتقدان و مبلغان بوده و بر اثرات منفی و مخرب آن در جامعه به ویژه جوانان اشاره شده است و در پی بکارگیری راهکارهای عملی جلوگیری از آن بوده اند.
شهوت رانی می تواند در تمامی ابعاد زندگی فردی و جمعی انسان روی دهد و بر کار سایر قسمت های بدن و حتی عملکرد روح و تعادل روان نیز تاثیرگذار باشد و آن را مخل و تخریب و معطل نماید. از این رو شناخت شهوت رانی و انواع آن، بررسی علل و عوامل شکل گیری آن و همچنین بیان راهکارهای عملی پیشگیرانه، به ویژه در جامعه اسلامی و برای نوجوانان و جوانان، بسیار حائز اهمیت است و می طلبد که تحقیقات مختلف و فراوانی بر بررسی جوانب مختلف آن و اثرات شومش بر جامعه و فرد بپردازند تا در سایه لطف خداوند و راهکارهای این تحقیقات، جامعه به سمت اعتدال و فروکش کردن شهوت رانی ها پیش برود.
3- اهداف و سوالات تحقیق
این تحقیق در نظر داردتا با حول و قوه الهی، ضمن مطالعه و بکارگیری برداشت های خود، به این سوالات زیر، در حدتوان و وسع خود، پاسخ مناسب دهد و به این اهداف برسد.
- شهوت رانی چیست و انواع آن کدامند:
- عوامل موثر بر شهوت رانی در زمینه های مختلف چیستند؟
- شهوت رانی چه اثراتی بر فرد و جامعه دارد؟
- راهکارهای عملی جلوگیری از شهوت رانی در جامعه چیست؟
4- انواع شهوت رانی و عوامل و عواقب آن
بمیرید بمیرید از این نفس بمیرید...که این نفس چوبند است و شما اسیرید
یکی تیشه بگیرید پی حفره زندان...چون زندان بشکنید همه شاه و امیرید
امام صادق(ع)میفرماید:"من غلب علیه غضبه و شهوته فهو فی حیّز البهائمیعنی هرچه شهوات و غضب بر انسان غالبترباشد.فاصله انسان از انسانیت وی بیشتر و به همان اندازه به حیوانیت نزدیکتر میشود.چنانکه مثلا آنانی را که به دنبال پستی و مقام و جاه،تن به هر ذلتی میدهند و به پستی و فرومایگی در میغلتند دیگر نمیتوان انسان نامید.نعمتهای دنیایی برای این گروه از مردم زینتی است که شیطان برای آنها قرار میدهد.اما گروهی دیگر از مردم، نعمتهای دنیایی را نه به عنوان هدف،بلکه به منزله وسیله قرب به حق درمینگرند.برای این گروه از مردم،نعمتهای دنیوی وسیلهای برای کمال است و از این متاع دنیایی برای آنان زینتی است که از سوی خداوند اعطا میشود. (ابراهیمیان، 1376: 102)
4-1- شهوت قتل
«چندی پیش مرد متاهل جوانی که صاحب دو فرزند نیز بود بجرم ارتکاب زنای بعنف و کشتن زنی دانشگاهی بازداشت گردید.جسد مقتوله که از فارغ التحصیلان دانشگاه بود در یکی از اطاقهای قسمت تحتانی ضلع شرقی ساختمان دانشگاه پیدا شد.از قرائن برمیآمد که قاتل با زور و عنف به او تجاوز کرده است.با آنکه 37 ضربه کاری کارد باو وارد ساخته معهذا سعی داشته او را با دو دست نیز خفه کند.قاتل که جوان متوسط القامه و زیبائی بوده درحالیکه کارد قصابی در دست داشته وارد آپارتمان بانو...میگردد و در برابر دیدگان وحشت زده و از حدقه بیرون آمده طفل سه ساله مقتوله با عنف باو تجاوز میکند و بعد او را با کاردی که در دست داشته قطعهقطعه میکند.قاتل در زندان موقت اعتراف میکند که عبور این زن زیبا و خوشاندام از برابر او در خیابان احساساتش را سخت تحریک نموده و انگیزه قتل را در او برانگیخته است،وکیل مدافع تسخیری قاتل معتقد است که موکل او بیمار است و باید با او همچون بیماران رفتار شود ولی بازپرس مدعی است که این شخص«سادیک»است و میل شدیدی بآزار زنها دارد، چنانکه بهنگام غلبه چنین احساساتی تبدیل بفرد دیوانهای میشود. قاتل پستنهاد، ضمن اقاریر خود گفته است:«من خانم(مقتوله) را همیشه در خیابان میدیدم و شیفته او بودم.سرانجام روزی تعقیبش کردم و بزور وارد آپارتمانش شدم و بعنف باو تجاوز کردم و بعد هم او را کشتم».این حادثه نمونهای از قتلهای ناشی از «شهوت قتل»را در برابرمان میگذارد.»(جمع نویسندگان، 1342: 109)
داستان فوق یکی از اثرات منفی و پیامدهای شوم شهوت رانی در جامعه است که منجر به قتل و قربانی انسان می شود.
4-2- شهوت رانی و انحراف زنای با محارم
انحراف زنای با محارم، سابقه تاریخی دارد و در ادوار اولیه تاریخ مجامعت با محارم منعی نداشته و بشدت در بین بعضی اقوام رایج بوده لیکن از لحاظ روانکاوی، فروید علت پیدایش این انحراف را اینطور توجیه نموده است:کودک در اولین مرحله تظاهرات جنسی یکی از محارم خود را انتخاب مینماید پسر بدون تردید مادر و بعد خواهر را بعنوان جفت جنسی برمیگزیند و دختر نخست پدر و پس از او برادر را برای این هدف انتخاب مینماید.حال اگر سیر مراحل جنسی کودک بطور عادی سپری شود طفل بنا بر رسوم و مقررات اجتماعی عشق بمحارم را واپس میزند ولی در صورتیکه این میل در این مرحله تثبیت شد انحراف ازدواج با محارم و احساس شهودی نسبت به فامیلهای نزدیک در او متجلی میشود. شهوت رانی و انحراف نزدیکی با محارم را علاوه بر علت روانی میتوان زائیده عوامل زیر دانست:
- فقدان تربیت صحیح خانواده
- متداول بودن اعتیاد بمسکرات و مشروبات الکلی در میان افراد خانواده
- جدا بودن خواهر و برادر و سایر اقوام نزدیک در زمان طفولیت و بهم پیوستن آنان پس از دوره بلوغ
- متراکم شدن زندگی افراد مختلف یک خانواده یا فامیل در یک اطاق بعلت فقر
- محرومیتهای جنسی. (کاکوئی، 1349: 99)
4-3- شهوت رانی و انحراف دنیاپرستی
در غلتیدن به انحراف، اسارت در دام زینتهای شیطانی، نتیجه اجتنابناپذیر شهوت به دنیا و چشم فرو بستن از درک حقایق معنوی و زینتهای الهی است.شیطان به خداوند قسم یاده کرده و عرض کرد:قال ربّ بما اغویتنی لا زیننّ لهم فی الارض و لا غوینّهم اجمعین(سوره حجر،آیه 39)یعنی خدایا به عزت تو قسم، چون مرا اغوا کردی(این سخن شیطان خود دلالتی است بر گمراهی و بیادبی شیطان) من نیز دنیا را برای بندگان تو زینت میدهم و آنان را منحرف میکنم. (ابراهیمیان، 1376: 102)
4-4- شهوت رانی و انحراف شهوت نسبت به اطفال
مبتلایان به انحراف عشق و شهوت نسبت به اطفال، دو دستهاند: منحرفین پیر و مسن؛ منحرفین جوان. نوع اول افرادی هستند که بمنظور ارتکاب هدف جنسی خود کمتر باعمال خطرناک و مجرمانه دست میزنند و ببازی کردن با نقاط حساس بدن بچهها اکتفا مینمایند.در این نوع منحرفین غرایز جنسی بصورت خفیف وجود دارد و چون اغلب آنها بعلت کهولت سنی و عدم توانائی انجام عمل جنسی از زنان خود طرد میشوند لذا باین انحراف قبیح روی میآورند.نوع دوم از منحرفین که مبتلایان واقعی بشمار میروند در انجام هدف جنسی خود از ارتکاب هرگونه جرمی رویگردان نمیباشند و در ظاهر افرادی خجول و محجوب هستند اما هنگامی که بمنظور انجام هدف انحرافی خود با اطفال روبرو میشوند تغییر ماهیت داده و با لطائف الحیل باغفال آنان میپردازند.یکی از علل پیدایش این انحراف«عقده حقارت»شناخته شده است و بمنظور جلوگیری از اعمال اینگونه منحرفین لازمست باطفال آموزشهای لازم داده شود و بنحوی تربیت شوند که در مواجهه با منحرفین مزبور گول ظاهر آنان را نخورده و قربانی خدعه و نیرنگ آنها نشوند. (کاکوئی، 1349: 97)
4-5- شهوت رانی و تمایل جنسی به حیوانات
بعضی افراد هستند که بجای تماس عادی جنسی با جنس مخالف با حیوانات تماس جنسی میگیرند و وسیله اطفاء غریزه جنسی خود را فراهم مینمایند.این افراد معمولا از طبقات بی سواد اجتماع میباشند که دارای ضعف قوای مغزی و فساد اخلاق بوده و حیوانات را مورد آزار و شکنجه قرار میدهند و بعضی از آنها مایلند اعمال سادیستی خود را روی افراد انسان بمرحله اجرا درآورند ولی ترس و وحشتی که از عاقبت این اعمال احساس میکنند موجب میشود از هدف اصلی منحرف شده و حیوانات را وسیله اجرای انحراف خود قرار دهند. عدهای از منحرفین ایندسته علاوه بر عمل جنسی حیوانات را خفه نموده یا با ضرباتی شدید میکشند. عوامل پیدایش این نوع انحراف معمولا مساعد نبودن محیط تربیتی در دوران کودکی و محرومیتهای جنسی و فراهم بودن وسائل ارتکاب جرم مانند کار کردن در مزرعه و سروکار داشتن با حیوانات میباشد. (کاکوئی، 1349: 99)
4-6- شهوت رانی نسبت به اجساد و مردگان
مبتلایان باین انحراف از تماس جنسی با مردگان کسب لذت مینمایند و معمولا مشاغلی انتخاب میکنند که انجام هدف انحرافیشان را تسهیل نماید مثلا در قبرستانها یا مردهشویخانهها و یا در برجهای دریائی بکار مشغول میشوند.علل روانی پیدایش این انحراف سست بودن اساس تربیت اولیه و عقده حقارت و احساس شرم و حیا نسبت به جنس مخالف و یا ترس از جنس مخالف میباشد و نیز گاهی اوقات ممکن است کسی معشوقش را از دست بدهد و این حادثه آنقدر برای او تألمآور باشد که حاضر شود با جسد مرده دفن شود و یا با آن راز و نیاز نماید و در نتیجه با این زمینه مساعد برای ترضیه خود متوجه شرائط و امکانات محل کار شده و تمام این عوامل باعث میشوند شخص را بانحراف مردهبازی سوق دهند. (کاکوئی، 1349: 100)
5- راهکارها و پیشنهادات
اگر علل و انگیزههای جرم با زبانی سلیس و ساده باز نموده شوند، همگان به پیشگیری جرم؛ بمصداق علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد، قادر خواهند بود. هر پدر دوراندیش و هر مادر مدبر که بآینده فرزند خود و سایر هموطنانش دلبسته است،از این تعالیم بهرهای خواهد گرفت و دیگر لزومی نخواهد داشت که همیشه پلیس در بیغولهها کمین کند و جنایتکاران را دستگیر و بزندان افکند؛چه چنین پدر و مادری از پیش،جامعه را تا حدود زیادی از وجود ریشههای جنایت پاک کردهاند.(جمع نویسندگان، 1242: 109)
نقل است روزی پادشاهی به عارف عالمی گفت: چو شما عارف و عالم هستید از من تقاضا و خواهشی کنید تا آن را برآورده سازم. طرف در پاسخ گفت که هرگز معقول نیست چون منی از چون تویی تقاضا کنم.زیرا من دو اسیر دارم:1- عضب و 2-شهوت که بر پادشاهی چون تو امیرند و تو اسیر اسیران من هستی.بنابراین،امیر واقعی آن کسی است که بر نفس اماره و غضب و شهوت خویش غالب آمده باشد.(ابراهیمیان، 1376: 102)
اسلام بحفظ جنبه تعادل نظر دارد
اسلام در عین حال که پیشروی و ترقیات در جمیع شؤن زندگی را مبتنی بر میزان فعالیت انسان دانسته،و ضمن ترغیب و دعوت مردم بجدیت و کوشش، از دلبستگی و توجه بیش از حد بعلائق مادی نیز که مایه بدبختی و محرومیت از حریم سعادت جاویدان و هدف واقعی از زندگی است شدیداً منع کرده است. امام محمد باقر(ع)حقیقت زندگی حریص را با تشبیه جالبی مجسم میکند: «مثل الحریص علی الدنیا کمثل دودة القز کلما ازدادت من القز علی نفسها لفا کان ابعد لها من الخروج حتی تموت غما» یعنی آزمند نسبت بدنیا به کرم ابریشم شباهت دارد هرچه بیشتر پیرامون خود میتند راه نجات خویش را دشوارتر میناید تا آنگاه که از فرط اندوه در آنمیان جان میسپارد!(اصول کافی باب حب الدنیا) این آئین مقدس که با ندای فطرت همآهنگ است اصل تعادل را بین جنبه مادی و معنوی در نظر گرفته و راهی را برای پیروان خود برگزیده است که سعادت جسمی و روحی آنان را تضمین میکند. (موسوی، 1341: 28-31)
کنترل این غریزه به دو صورت ممکن است تحقق پذیرد:
۱- کنترل منفى: غالبا وقتى سخن از کنترل غریزه جنسى به میان مىآید، توجه اشخاص به سمت و سوى نوع منفى آن جلب مىشود و آن این است که کسى با وجود تحریکات مختلف و مواجهه با عوامل انگیزش این غریزه، بخواهد با میل تحریک شدهاش مبارزه و مقابله کند و به سوى ارتکاب جرم نرود، چنین کارى گرچه قطعا بهتر از آلایش دامن و عمل به جرم است، ولى پیامدهاى سوء و مخرب آن بر کسى پوشیده نیست. این کار هم به غایت دشوار است و هم زیانبار و بدین جهت هرگاه شخصى به کنترل غریزه سفارش مىشود با چنین برداشتى از آن و تصور دشوارى و زیانبارى آن، از پذیرفتن چنین توصیههایى سرباز مىزند.
۲- کنترل مثبت: غریزه جنسى اگر با ازدواج مهار نگردد، مطلوبترین راه تسلط بر آن، کنترل مثبت است و آن پرهیز از صحنهها و کارهایى است که به تحریک این غریزه مىانجامد. این نوع از کنترل، که در حقیقت جنبهى پیشگیرى دارد هم راحت است و هم بىزیان و هم مفید؛ زیرا در این صورت همچون وسیله نقلیهاى است با سرعت معمولى و قانونى که در مواجهه با خطر، مهار حرکت آن زحمت چندانى ندارد، برخلاف ماشینى که با سرعتى بسیار فراتر از حد شناخته شده و بایسته خود سیر مىکند که چه بسا به کلى اختیار آن از دست صاحبش بیرون رفته و مصیبتها به بار آورد و کنترل آن هم در صورت تحقق، صدها زیان و رنج و زحمت و اضطراب براى وسیله و صاحب آن به همراه دارد. و بىزیان است، زیرا با این حال کنترل غریزه فشارى بر جسم و روان تحمیل نمىکند تا به آن صدمهاى وارد شود و مفید است چون موجب مىشود مغز و اعصاب و قواى بدن در حالت عادى به سر برند و تعادل روانى شخص محفوظ بماند و انرژى و سرمایههاى جسمى و روحى او بیهوده مصرف نشوند. قرآن کریم می فرماید: «باید کسانى که قدرت و وضعیت مساعد براى ازدواج ندارند، عفت پیشه کنند».
اکنون طرق کنترل مثبت را به اختصار برمىشمریم:
- پرهیز از فکر و ترسیم صحنههاى محرک در ذهن و خیال. عبدالله بن سنان از امام صادق(ع) نقل مىکند که حضرت(ع) فرمود:«عیسى به اصحاب خود گفت:… موسى به شما دستور داد که زنا نکنید و من به شما دستور مىدهم که فکر زنا هم در سر نپرورانید تا چه رسد به این که زنا کنید زیرا کسى که خیال زنا کند مانند کسى است که در خانهاى نقش و نگار شده دود و آتش به پا کند. چنین کارى گرچه خانه را نمىسوزاند ولى زینت و صفاى آن را مکدر کرده و فاسد مىکند.(وسائلالشیعه، ج ۱۴، ص ۲۴۰)
- دورى از نگاههاى مسموم و مناظر تحریکآمیز. قرآن کریم در دو آیه متوالى دستور به اغماض و نگهدارى چشم از نگاه حرام و هوسآلود داده است. در آیه اول مىفرماید:«قل للمؤمنین یغضّوا من ابصارهم و یحفظوا فروجهم…؛ به مردان مؤمن بگو دیدشان – را از نامحرمان – فرو نشانند و نهانگاههاى خود را – از وقوع در حرام – نگه دارند»و در آیه بعدى مىفرماید:«و قل للمؤمنات یغضضن من ابصارهن و یحفظن فروجهن» به زنان مؤمن بگو چشمهایشان را فرو گیرند و نهانگاههاى خویش را محافظت کنند(نور، آیه ۳۰ – ۳۱)
جالب این است که در هر دو مورد خداوند متعال نخست دستور به مراقبت از نگاه محرک و عفت چشم مىدهد و آن گاه به حفظ عفت فرمان داده است.رسول اکرم(ص) مىفرمایندنگاه هوسآلود تیرى است مسموم از تیرهاى شیطان؛ هر کس آن را به جهت خوف الهى ترک کند، خداوند ایمانى به او مىبخشد که حلاوت آن را در قلب خود احساس مىکند.
-گوش ندادن به آوازها و موسیقىهاى تحریککننده و مبتذل. در حدیثى از حضرت صادق(ع) آمده است «به یقین گوش و چشم و دل هر یک مورد سؤال خواهند بود» و فرمود: گوش از آنچه شنیده و قلب از آنچه بدان دل بسته و چشم از آنچه دیده است مسؤول بوده و بازخواست خواهند شد.(مستدرکالوسائل، ج ۲: ۴۵۹)
-اجتناب شدید از گفتگوهاى دوستانه و نشستهاى غفلتزا و معاشرت با دوستان ناباب و گوش سپردن به سخنان تحریکآمیز. از حضرت امام باقر(عِ اینگونه روایت شده است: «هر کس به سخن گویندهاى گوش فرا دهد او را بندگى کرده است، پس اگر ناطق از خدا بگوید شنونده، خداوند را بنده شده و اگر از شیطان و سخنان شیطانى بر زبانش جارى کند قطعا بندگى شیطان کرده است.(وسائل الشیعه، ج12: 236)
-اعتدال در خوردن. بىتردید پرخورى و بىنظمى در خوردن شهوت آدمی را تحریک می کند. در حدیثى پیامبر گرامى(ص) پس از آن که جوانان را به ازدواج ترغیب مىکنند مىفرمایند:«هر کس قدرت بر ازدواج ندارد، روزه بگیرد زیرا روزه نیروى غریزه او را تضعیف مىکند.»(مستدرک الوسائل، ج ۲: ۵۳۱)
-اشتغال، ورزش و سرگرمىهاى مفید. زیرا با وجود فراغت، هم مواد غذایى در تقویت غریزه به مصرف مىرسد و همفکر و خیال مصروف چارهسازى در تفریغ آن مىشود و لذا در روایات بر اشتغال و کار و پرهیز از فراغت تأکید بسیار شده است.حضرت امام صادق(ع) در حدیث پردامنه «مفضل» مىفرمایند:« همینگونه انسان اگر بىکار و فارغ باشد، به بیهودگى و سرمستى دچار مىشود و بر اثر آن به مسایلى مبتلا مىشود که زیان آن هم بر خود و هم بر نزدیکان او سنگینى خواهد کرد»
- تلاوت قرآن. بىشک انس با قرآن، تلاوت، تدبر و تفکر در مضامین آن، خود شفاى هر دردى است که به سرعت کار هر پریشانى را رو به سامان مىبرد و زخمهاى پنهان را التیام مىبخشد و همتها را تا آسمانها بالا مىبرد و بشر را از فرو رفتن در عالم حیوانات را نجات می دهد. امیرمؤمنان(ع) مىفرمایند:« قرآن را فرا گیرید زیرا قرآن بهار دلهاست و از نور آن بر مرضها و دردهاى خود مرهم بگذارید زیرا آن داروى شفابخش سینههاست و آن را نیکو تلاوت کنید که به یقین سودمندترین قصههاست
راه حل دین در خصوص نوع مقابله و مواجهه با غریزه جنسى نخست ازدواج و نکاح مشروع است و در صورت عدم امکان، کنترل مثبت با شرحى که بیان شد و سپس کنترل منفى با وجود همه زیانهاى آن، ولى هیچگاه به بىبند و بارى و افسارگسیختگى و آلودگى به گناه رضایت نمىدهد و زیان آن را به مراتب خسارتبارتر و ویرانگرتر از ضرر کنترل منفى مىداند.
6- جمع بندی و نتیجه گیری
«نفس را مشغول بدار وگرنه او تو را به خود مشغول خواهد ساخت»
بیتردید یکی از نیرومندترین غرایز، نیروی شهوت و غریزه جنسی است. این نیرو که از ابتدای تولد به صورت نهفته در وجود آدمی به ودیعه نهاده شده است، تا زمان بلوغ هم چنان دوران آرام و بیتحرکی را پشت سر میگذارد، اما به محض شروع دوران نوجوانی آرام، آرام زمان بیداری و شکفتگی آن فرا میرسد و رفته رفته تمامی وجود نوجوان را دربرمیگیرد و بر تمامی رفتار انسان اثر میگذارد. به همین دلیل غریزه جنسی و نیروی شهوت فرد را با مشکلاتی مواجه میسازد.برای تعدیل و کنترل شهوت رانی در زمینه های مختلف، راههای متعددی نیز وجود دارد آنهایی که از مبانی اخلاقی و معنوی محکم و متینی برخوردارند و نیز از شرایط خانوادگی خوب و مطلوبی از حیث ارزشهای اخلاقی بهرهمند هستند و اراده قوی دارند، به خوبی میتوانند از پیامدهای منفی آن مصون باشند. اسلام راهکارها بسیار زیبا و سازنده دارد و میزان عملیاتی کردن آن ها بستگی به ساختار جامعه، شرایط روحی- روانی و اعتقادی فرد و همچنین بسترها و عوامل لازم آن دارد.
منابع
- قرآن کریم
- ابراهیمیان، محمدعلی (1376) شهوت پرتگاه روح انسان، مجله تربیت، تیر، مرداد و شهریور، شماره 120، صص 101- 102
- جمع نویسندگان (1342) جرم شناسی (جنایات ناشی از شهوت قتل توأم با امور جنسی، مجله حقوق امروز، اردیبهشت و خرداد، شماره 3و4
- فتورچی، نعمت الله (1324) دختران و پسران جوان بخوانید، عاقبت شهوت و شهوت رانی را بدانید، مجله آیین اسلام، مهرماه، شماره 79
- کاکوئی، حسین (1349) جرائم ناشی از انحرافات جنسی : انحراف عشق و شهوت نسبت باطفال، مجله ماهنامه قضایی، دی ماه، شماره 58، صص 96- 102
- موسوی، سید مجتبی (1341) درسی از اخلاق، حرص با یک شهوت نامحدود، مجله درس هایی از مکتب اسلام، آذرماه، سال چهارم، شماره 11، صص 28- 31
- وسائلالشیعه، چاپ ایران، کتابفروشى اسلامیه، ج ۱۲، ص ۲۳۶
/**/
- رحمانی، فهیمه و کسائیان، سمیّه (1391) عوامل شهوت رانی و جستجوی راهکارهای عملی جلوگیری از آن، کارشناسی علوم ارتباطات و روابط عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند