جنگ لینک ها (Links War)
جنگ لینک ها اصطلاحی برای توصیف حجم وسیعی از گروه ها و کانال ها و شبکه های اجتماعی است که هر فرد و گروهی می تواند هر نوع نظر و تصویر و مطلب و ایده ای را بدون کمترین محدودیت و معذوریت به ملاعام و فضای مجازی بفرستد و اهداف خود را دنبال نماید و طبعاً لینک های جهت دار و هدفمند، توسط افراد و گروه ها و حتی احزابی سازمان یافته، ساخته و پرداخته می شوند و به جنگ برخی عقاید و نظرات دیگر می روند.
این ویژگی نظام سرمایه داری و فناوری های نوظهور است که ظاهری شکیل و پشتوانه ای دموکراتیک و گفتمانی آزادمنشانه دارند اما در پس این ظاهر، اهداف و اغراض حرفه ای و بی نهایت بی رحمانه و غیراخلاقی و منفعت گرایانه نهفته است که نمودهای عملی آن را می توان در سیاست عملی کشورها و جنگ های حاصل و کشتارهای هر روزه و سازوکارهای فشار و تحریم و باجگیری ها مشاهده نمود.
هدف: تغییر یک جامعه به دلخواه سرمایه داری است تا به بازار مصرف و هم پیمان ایدئولوژیکی وی تبدیل شود.
وسایل و ابزار این تاثیرگذاری و رسیدن به اهداف: می تواند ماهواره، اینترنت، شبکه های اجتماعی، گوشی های هوشمند، گجت ها و نرم افزارهای متعدد باشد.
زمان: بلندمدت.
ماموریت ها و نشانه ها: ابتدا اصول اساسی مثل خانواده، تقدس دین، روابط زناشویی و احساسات قومی و زبانی مدنظرند.
شیوه عمل: نامحسوس و نرم در قالب برنامه های تفریحی، استفاده از کارشناسان رنگارنگ و الگوهای بازیگر و بازیکن، تبلیغات، فیلم ها و موسیقی، اسباب بازی ها، غذا و پوشاک، مواد مخد و مشروبات الکلی و...
این یک تحلیل بدبینانه اما واقع گراست و نمی توان جلوی توده و طوفان عظیم جهانی شدن ایستاد پس باید سپر و سازوکاری جهت نحوه استفاده از آن در خانواده ها و سیاست کلان کشور اتخاذ گردد تا اولاآگاهانه از آنها استفاده شود و ثانیاً کارگروه هایی جهت تشخیص سره از ناسره در میان حجم انبوه پیام ها شکل بگیرند که از آثار سوء آنها بکاهند و سرانجام، خانواده، نظارت آگاهانه بر فرزندان در خصوص استفاده از گوشی های هوشمند و شبکه های اجتماعی داشته باشند و به فکر بهداشت فکری و فرایند یادگیری آنها باشند.
این مطلب از این رو مهم است که میزان و نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی و در ورطه جنگ لینک ها افتادن، ارتباط مستقیم و غیرمستقیمی با انواع آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی و شک و شبهه های دینی دارند. آمارهای مختلف نشان داده که میزان خودکشی، طلاق ها و خیانت های زناشویی، بهره کشی جنسی، اتلاف وقت و هزینه، بیشترین ارتباط و بسترسازی را با میزان استفاده از شبکه های اجتماعی اخیر داشته اند.
مشخصا در اینجا اشاره به مسئله خودکشی می کنیم که در مقایسه پنجاه ساله گذشته تا کنون، تعداد و شکل و هدف و ابزار و رده سنّی و جنسیت اقدام کنندگان آن بسیار تفاوت یافته است. نتایج تحلیل آماری نشان می دهد که تغلب خودکشی زنان که در گذشته رایج بود کاسته شده و اکنون هر دو جنس زن و مرد درگیر فراگیر این معضل اند. به عبارت ساده تر خودکشی به شکل خودسوزی و حلق آویز غالبا از سوی زنان در مواقع حاد زندگی شان روی می داده و امروزه تعداد مردها چندان کمتر از زنان نیست.
عمده ترین دلایل خودکشی و اقدام به آن در گذشته مسائل ناموسی و خانوادگی بود که امروزه علاوه بر آن دلایل فشار درس و نمره و کنکور، بدهکاری و مشکلات مالی، بسترسازی شبکه های اجتماعی و ترغیب و تحریک آنان نیز اضافه شده است.
در گذشته غالبا رده سنی بزرگسالان که وارد مسائل غیرت و حق انتخاب و آبرو و مسئولیت زندگی می شدند در معرض خودکشی بودند اما امروزه آمارها نشان از آن است که این اختصاص درهم شکسته و عموماً خودکشی از رده های کودک و نوجوان و جوان بیشتر روی می دهد.
شکل خودکشی عمدتاً از طریق خودسوزی، حلق آویز، مسمومیت و بعضاً رگ زدن بود که امروزه مزید بر اینها، استفاده از مواد مخدر صنعتی و بی حسّی، خوداندازی از ارتفاع و... مشاهده می شود که یکی از مجراهای دریافت اطلاعات ناامیدکننده از زندگی همین شبکه های اجتماعی و حاشیه های سوءاستفاده از اینترنت گزارش شده اند.
جامعه، مانند یک انسان، عمل می کند. دولت ها و کسانی که این شبکه های اجتماعی را به شکل وسیع بارگزاری و تغذیه می کنند به خوبی می دانند که در این برهه زمانی و در این شرایط و بستر حاضر، چه محتواها و شبهه هایی را تزریق نمایند که به نیات و اهداف خود برسند. امروزه اینترنت و شبکه های اجتماعی تبدیل به ابزاری برای باجگیری و ایجاد فشار و ارعاب در میز مذاکره دولت ها و احزاب شده است چرا که از طریق آن می توان با کمترین هزینه، ذهنیت بیشترین حجم مخاطبان را با هر محتوایی که دلتان می خواهد، جهت بدهید و بر جریان های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی آن تاثیرگذار باشید. این قدرت چندرسانه ای هرچند نامحسوس و آرام و در شکل و هیبتی نجیب و زیباست اما سردمداران آگاه، از آن به خوبی بهره می گیرند.
نشر مطلب در سایت خبری تحلیلی مکریان