نقد و بررسی اجمالی برخی امور شهری مربوط به شهرداری بوکان

غفور شیخی

 zhanezhin2004@yahoo.com    http://searches.blogfa.com 

         سال 1327، بوکان، به شهر تبدیل شد. (63 سال قبل!). طول آن (9،300متر) و عرض (5،600 متر) است. در سال 82، به ازاي هر صد کيلومتر مربع از مساحت شهرستان، حدود 7 روستا وجود داشته که اين رقم براي کل استان حدود10روستا محاسبه شده است. جمعیت آن هم، درسال 1390 حدود 227،000 نفر (۱۵۱٫۶۴۷ نفر شهر) برآورد شده است. با وسعت2541كيلومترمربع، حدود 7درصد از سطح استان را به خود اختصاص داده و در ارتفاع حدود 1500 متر از سطح دريا قرار گرفته و شيب متوسط وزني آن 8 درصد محاسبه گرديده است. از نظر مختصات جغرافيايي در 36 درجه و 32 دقيقه عرض شمالي و 46 درجه و 13 دقيقه طول شرقي واقع گرديده است.میانگین بارش سالانه حدود ۵۰۰ میلی متر درسال می باشد. از میان انواع شهرها، بوکان شهر بزرگ مياني با جمعیت ۵۰۰-۲۵۰ هزار نفر است و دارای عملکرد استاني می باشد.

بوکان، در مقایسه با بسیاری از شهرهای اطراف، شهری قشنگ و زیباست و دارای مردمانی بافرهنگ تر و نوخواه تر ، نخبگانی خوش فکر و موفق و جوانانی شیک پوش و خوش تیپ است. نقد این شماره، برای بیان مطالب و مشکلات موجود جهت بهتر شدن اوضاعی است که من معتقدم بوکان و شهروندان آن، لایق بسیار بیشتر از این میزان توجه و عنایتی هستند که تاکنون شده است. نشترزنی به جهت بهبودی است نه رگ زنی به قصد نمک نشناسی.

قسمت زیادی از مسائل شهری هم، بصورت مستقیم یا غیرمستقیم به جامعه شناسی و حوزه ی ارزیابی تاثیرات اجتماعی (اِتا) ارتباط دارد. اوایل کار معلمی وقتی می خواستیم دانش آموزان شلوغ و کم ادب را غیرتی کنیم تا مودب شوند، با حالتی دلسوزانه و تاثیرگذار می گفتیم هر دانش آموزی آینه ی فرهنگ و تربیت خانواده و باشعوری پدر و مادر زحمتکشش است. و اکنون وضعیت یک شهر، از ورودی آن  تا رفتار فروشنده ها و سطح امکانات رفاهی و میزان تسهیلات و ... نشانگر تخصص مدیران شهر و میزان شعور دست اندرکاران شهرداری، شورای شهر(نهاد تصمیم گیری و سیاستگذاری حاکم و ناظر بر تمام شهر و نهادهای ذیربط مدیریت شهری نه صرفاً شورای شهرداری)،  نمایندگی مجلس و فرمانداری و... است.

انسان، ادعای اشرفیت مخلوقات و داشتن قدرت حساب کتاب و عقلانیت را دارد. لانه ی زنبور عسل،کلونی موریانه یا شهر مورچه ها را به دقت دیده اید. نظم آن چونان گذر باد خنک از زیربغل کشاورز زحمتکش، شعف انگیز و مفرّح است.هرچند قیاس مناقشه برانگیزی است اما آیا شهر ما منظم تر است یا لانه ی این حشرات؟ اما سوال اینجاست که نواقص و مشکلات شهری به چه کسی یا کسانی مربوط است؟ طبعا در درجه ی اول، به تمام مردم شهر و روستای بوکان و بعد به نهادهای مسئول و تاثیرگذارتر مانند فرمانداری، نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شورای شهر و دیگر ادارات مرتبط و در نهایت به صورت مستقیم و مستقل به شهرداری بوکان.( Bokan's municipality)

در اواخر قرن سوم (هـ . ق) به منظور انجام و اداره امور شهري دايره احتسابيه با دو شعبه احتساب و تنظيف تشكيل شد. نخستين بلدیه در ايران در سال 1286 (هـ . ش) در تهران تأسيس گرديد و سازمان شهرداري با مفهوم امروزي از زمان تشكيل حكومت مشروطه (دوران قاجار) با تصويب قانون بلديه مصوب 20 ربيع الثاني 1325 هـ . ق (1286 ش) پا به عرصه وجود نهاد. اين قانون در 5 فصل و 108 ماده تنظيم و تصويب شده بود و در ماده 93 آن بر لزوم و وجود شخصي به عنوان كلانتر (شهردار= Mayor)، كه اداره امور بلديه را به عهده بگيرد اشاره شده است. با نسخ قانون مذكور در سال 1309 هـ . ش قانون ديگري، وزارت كشور، سرپرستي ادارات بلديه را بر عهده گرفت. و در سال 1312 اداره كل فني (با حضور مهندسين مجرب و برنامه ریزی صحيح) در وزارتخانه تشکیل شد و بعد از سال 1320 هـ . ش اداره مزبور به اداره كل امور شهرداري ها تبديل گرديد. اکنون شهرداري، بزرگترين و متنوع ترين سازمان خدماتي شهري است.

در حسن نیت و دلسوزی شهردار محترم کنونی شهرستان که در طی دوران تصدی قبلی مسئولیت (از 6/7/83 تا 9/3/86 به مدت دوسال و هشت ماه و سه روز)، منشاء خدمات و اقداماتی برای شهر نیز بوده اند، شکی نیست. به دلیل اطلاع از سعه صدر و انتقادپذیری ایشان، بر خود دیدم تا با یادآوری این مطالب، توجه ایشان، شورای متخصص شهر، دیگر مسئولان و مردم بزرگوارم را به موارد و عرایض ذیل جلب نمایم.

بلحاظ ژئومورفولوژی، انواع شهرهای كوهستاني (مانند میگون و فشم)، پایکوهی (مانند تهران)، جلگه و دشت(مانند گیلان)، دره ای(مانند سرعین)، و مستقر در فرورفتگی (مانند شیراز، آنکارا) را داریم. اما بوکان شهری پایکوهی و از زاویه ی دید عمودی، شهری طولی است.(مانند ماکو، مسجدسلیمان، بندرعباس، نقاب، صدرا، تفلیس و...) با توجه به تپه های اطراف و نوع اراضی آن، توان رشد و گسترش چندجانبه را نیز دارد. 31/30درصد اراضي سطح شهرستان، كوهستاني،73/29درصد تپه‌ها و 96/39درصد بقيه را اراضي دشتي، سيلابي و ... تشكيل مي‌دهند. از میدان ایزیرتو (اسکندری) رو به میدان عجیب و غریب شهرک(!) که بایستیم، قبل از ظهرها بر سمت چپ و بعد از ظهرها بر سمت راست پیاده رو آن سایه می افتد.

مراکز تجاری(مانند سرچشمه، جردن، تاناکورا و...)، خدماتی (مانند پست بانک ها، عکاسی ها، کافی نت ها، آبمیوه و...)، تفریحی- ورزشی (مانند استادیوم، کلوپ ها و...)، حمل و نقل(پایانه ها، اتوبوس های غول آسا و...)، اداری (مانند برق و مخابرات و کلانتری ها و...) بدون نظم خاصی،کنار هم قرار داده شده اند.

از زاویه ی دید افقی، از جلوی در تالار کردستان به سمت میدان عجیب و غریب شهرک که حرکت کنیم، دو میدان را پشت سر می نهیم. سر میدان دوم، مردم بوکان می دانند که سمت چپ کمربندی است و محل عبور ماشین های سنگین و باری و... و مستقیم هم مرکز شهر. اما هیچ تابلو و نشانه ی خاصی برای راهنمایی و هدایت راننده های غیربومی به سمت کمربندی و عبورشان از حاشیه ی شهر- بدون ایجاد سرو صدا و ترافیک- زده نشده است.

وظایف و مقررات شهرداری به حدی گسترده و حجیم و ریز است که به جرات می توان از آن به عنوان قانون اساسی دوم کشور یاد کرد و در این مجمل نمی گنجد که به مهم ترین وظایف شهرداری اشاره شود.

بیشتر ما شهرداری را با این وظایف کلی می شناسیم: زیر سازی ، جدول گذاری و آسفالت معابر؛ پیاده روسازی؛ احداث و نگهداری پارک و فضای عمومی؛ جمع آوری و دفع بهداشتی زباله؛ نظافت معابر و اماکن شهری؛ صدور پروانه ساختمان؛ تشکیل کمیسیون ماده صد و برخورد قانونی با تخلفات ساختمانی؛ جلوگیری از سد معبر؛ احداث و ادارۀ تأسیسات خدمات شهری شامل کشتارگاه، گورستان، بازار روز؛ راه اندازی کارخانه آسفالت، احداث کتابخانه ، ادارۀ امور تاکسیرانی ، ارائه خدمات ایمنی و آتش نشانی، نامگذاری معابر و نصب پلاک و انواع تابلوها.

در خصوص موارد فوق، شهرداری کارهایی قابل تقدیر انجام داده است اما درخصوص امور مهم و وظایف مسکوت زیر چه اقداماتی انجام داده است؟

اتخاذ تدابیر و انجام اقداماتی برای حفظ بهداشت و زیبایی شهر از خطر حریق، زلزله؛ سیل و...؛ تنظیم شناسنامه درختان(تعداد، نوع و سن تقریبی) معابر و پارک ها و پلاک کوبی؛ چاپ و انتشار ضوابط و مقررات اجرایی همراه با نقشۀ منطقه بندی شهر؛ احداث آبریزگاه و مراکز فرهنگی و زمین بازی و پارکینگ؛ ایجاد شبکه جمع آوری آب های سطحی و لایروبی مسیل ها و قنوات؛ رفع خطر از بناها؛ کنترل صنایع مزاحم و غیره.

اما آنچه عیان و واضح است، من به چهار مساله ی زیر اشاره می کنم:

اول- سرعت کاه و سرعت گیرها

دوم- سایه بان و تابلوهای شهری و سطل های زباله

 سوم- رسیدگی به خیابان ها و کوچه ها

چهارم- سایت اینترنتی شهرداری بوکان

اول) سرعت کاه و سرعت گیرها

در حوزه ی آرام سازی ترافیک (Traffic Calming)،دو ابزار اصلی برای کاهش سرعت داریم: سرعتگیر(Speed Bump) و سرعتکاه(Speed Hump)

سرعت گیر

  در لغت یعنی تکان و ضربت شدید و ناگهانی،دست انداز جاده. طبق استانداردهای موجود ارتفاع بلند ترین نقطه یک سرعت گیر باید 7تا 10 سانتیمتر و حداکثر طول آن 30 سانتیمتر وعرض آن به اندازه عرض محل نصب باشد. استفاده از آن در اماکنی توصیه میشود که حداکثر سرعت وسایل نقلیه از 15 کیلومتر تجاوز نمیکند. پارکینگها یا مراکز خرید به عنوان بهترین اماکن برای نصب این وسیله میباشد. نصب آن در اماکن و معابری که محل رفت و آمد عمومی هستند مناسب نیست و معمولا باعث ایجاد مشکل برای وسایل نقلیه میشود.

هامپ(سرعتکاه) یعنی برآمدگی، پیاده روی، کوهان. به سرعت کاه، پلیس خفته، کودک آرام نیز گفته می شود. از آن با نام سرعتگیر ملایم و سالم (Gentle/Safe Bump) نیز یاد می کنند. ارتفاع سرعت کاه به 7تا 10سانتی متر می رسد، عرض آن به اندازه عرض خیابان محل نصب است و طولی ما بین 3.5 تا 4.5 متر دارد. طول سرعت کاه ممکن است به 7 متر نیز برسد(در چنین مواقعی به آن Speed Table نیز می گویند)

   امروزه استفاده از سرعت کاه، در مناطق و معابر مسکونی، مسیر اصلی اتوبوس و... متدوال است و معمولا به صورت سری چند تایی با فاصله معین در طول یک مسیر نصب می شوند تا سرعت وسایل نقلیه قبل و بعد از هر سرعتکاه، کنترل شود.

مساله قابل توجه ابعاد، جنس و میزان استفاده از آنها در سطح شهرست. تحقیقات نشان میدهد سرعتکاه در مناطقی خاص مثل خیابانهایی که در آنها یک یا چند مدرسه وجود دارد، یا مناطق مسکونی که میزان جمعیت و میزان عبور و مرور وسایل نقلیه در حدی است که نیاز به وجود سرعتکاه را ایجاد میکند نصب میگردند. مهمترین عیب وارد به آن، کند کردن سرویس دهی ارگانهایی مانند آتش نشانی یا آمبولانس است.

فقط خیابانها و مناطق مسکونی محلی که حداقل طول خیابان 2.5 کیلومتر باشد، مناسب برای نصب این ابزار هستند (نه خیابان منطقه ابوذر) و زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ناکارآمدی و عملی نبودن ابزار دیگر کنترل سرعت(مثل تابلوها و علائم) مسجل شده باشد.(نه اینکه صبح پا می شوید می بینید دو تا دست انداز زده اند) نصب آن در خیابانهای مسکونی که روزانه 1000تا 2500 وسیله نقلیه از آنها عبور میکنند مجاز است(نه کوچه های تازه سیمان شده) و نباید در معابر دارای  شیب  بیش از 8% در صد نصب شود.(نه مانند آنچه در مسیر شهرک فرهنگیان نصب شده)

خلاف آنکه در جامعه ما عرف است در خیابانی که به عنوان مسیر عبور کامیون وکامیونت(مانند کمربندی) یا مسیر حمل ونقل عمومی، محل استقرار نیروهای پلیس، امداد، آتش نشانی و موارد اورژانسی شناخته میشود نباید نصب گردد. (نه مانند مسیر بیمارستان جدید). علائم هشدار دهنده که به راننده وجود سرعتکاه و همچنین سرعت عبور از آنها را اعلام کند باید در فاصله مناسب قبل از شروع یک سری سرعتکاه نصب شوند(که متاسفانه در هیچ جای بوکان جز آخر خیابان بهرامی، مشاهده نشده است) و روی سرعتکاه خطوط مخروطی شکل، با رنگی مشخص به ویژه برای دید در شب، کشیده و در كنار آنها از چشم گربه ای دارای نگین شیشه ای نصب شود.

جنس آن هم معمولاً آسفالت، سیمان یا مواد پلاستیکی است که نوع پلاستیکی آن بهتر می باشد. زیرا خلاف آسفالت و سیمان کمتر به تعویض و تعمیر نیاز پیدا میکند، کم هزینه تر است، براحتی با تغییرات ساخت و ساز و بارش برف و... قابل تغییر و تعویض و جابجایی اند. دارای مقطع محدب می باشند و از نظر زیست محیطی این مواد به طور كامل قابل بازیافت می باشند. حداکثر50تن در هر چرخ را تحمل می کنند،  دارای ترکیبات آنتی یووی، پلیمرهای تقویت شده ضد ضربه، مقاوم در برابر شرایط جوی و اشعه یووی، بانضمام بازتاب کیوب کورنرند و متعلقات آن کفی و پیچ(رولپلاک) و واشر می باشد. برخی دارای نگین های بازتاب اسواروسکی نیز هستند.

در شهر بوکان، نصب سرعتکاه نه تنها در بسیاری اماکن و معابر ضرورتی ندارد بلکه باعث ایجاد مشکل برای شهروندان، ساکنین، خود شهرداری و همچنین سایر ارگانهای خدمت رسان میگردد. فاصله ی بین میدان آزادگان و میدان عجیب و غریب شهرک، فقط از مسیر کمربندی و خیابان اصلی دارای 36 سرعتگیر غیراستانداردِ رنگ و رو رفته ی بدون تابلویِ آسفالته است. آیا این همه به ویژه طول مسیر کمربندی، مناسب و ضروری است؟ که هم باید تعداد آن بسیار کاسته شود و هم به سرعت کاه تغییر یابند و هم از جنس پلاستیک با ویژگی های استاندارد فوق الذکر استفاده شود.

 دوم) سایه بان و تابلوهای شهری و سطل های زباله

1- ایستگاه تاکسی و اتوبوس

دستیابی آسان به ایستگاه های اتوبوس، طراحی استاندارد ایستگاه ها و برخورداری از امکانات لازم می توانند میزان استفاده شهروندان از اتوبوس را افزایش دهد. طراحی استاندارد ایستگاه های اتوبوس مانند سایر مبلمان شهری سیمای شهری را تحت تاثیر قرار می دهد. از مهم ترین امکانات ایستگاه ها می توان به کنترل نظافت و نگهداری از ساختار ایستگاه ها اشاره کرد به طوری که با قراردادن سطل های زباله مجاور ایستگاه ها و همچنین ایجاد فضایی مناسب برای قرار دادن بارهای مسافران می توان محیطی مناسب برای آنها فراهم کرد. از مجموع شانزده ایستگاه مسافرین که شمرده و بررسی شده اند حتی یک مورد هم، شایسته و مناسب انتظار کشیدن نیستند. جالب است که در برخی موارد (مانند ایستگاه جلوی داروخانه نزدیک بهداشت بیمارستان قدیم) صندلی های سیمان طلایی آن را به چارچوب فلزی هم بسته اند! نصب دستگاه های خودکار ساخت نوشیدنی و مواد غذایی، نصب کابین های تلفن عمومی، به کارگیری رنگ های شاد در طراحی ایستگاه ها، ارائه خدمات بهداشتی، نصب تابلوی اطلاعات مسیر شهری و بین شهری برای کمک به نابینایان، ساخت مسیرهای مشخص به منظور عبور صندلی چرخ دار و کالسکه نوزادان و نصب بلندگوی اعلان ساعات توقف اتوبوس در ایستگاه ها از نمونه تجهیزات لازم ایستگاه های مدرن اتوبوس است.

تصویر شماره1: ورودی شهر، جلوی مدرسه سالمیان

ایستگاه تاکسی، ورودی شهر بوکان

تصویر شماره 2: روبروی زندان شهر

سد معبر و چادر و سایه بان زدن بی نظم مغازه ها

2- هر مغازه ای، به تناسب سلیقه و توان مالی اش برای محدوده ی خودش سایه بانی با مصالح مختلف آهنی، چوبی یا پارچه ای ساخته و یا نصب کرده است که در مجموع سیمای شهر را بیشتر به زاغه نشینی و چادرهای سرخ پوستی شبیه می سازد. علاوه بر آن قسمت زیادی از پیاده روهای عریض و گسترده ی شهر را هم به وسایل، میوه ها و کالاهای خود گرفته اند و سد معبر ایجاد شده است. مانند پیاده رو روبروی «حه وزه گه وره» که با همه ی باریکی خود دارای انواع سایه بان، پله، کولر و سدمعبر است.

حال اگر تصور کنیم که تمام طول پیاده روهای شهر ما به یک نوع و اندازه سایه بان در رنگ های متنوع آراسته باشد، چقدر منظر شهری متفاوت و زیباتر خواهد بود. سایه بان هایی که قابل جمع شدن، شستشو و نگاشتن تبلیغات نیز می باشند.

تصویر شماره۳: چهارراه شهرداری

چهارراه شهرداری و تجمع تابلو و سایه بان و...

چهارراه شهرداری را در نظر بگیرید که بارها از آن گذر کرده اید. سرچهار راه بیش از شش تابلو، دو تیربرق از هم قهر کرده و بسیاری اعلانیه های تبلیغاتی کریه المنظر است. مزید بر این موارد چراغ راهنمای آن به دلیل درست کار نکردن، ایجاد مشکل عبور و مرور نیز نموده است. تابلوهاي راهنمايي و رانندگي به عنوان بخشي از تجهيزات كـنترل ترافـيك نقش ايمن سازي سواره روها و هدايت هرچه بهتر رانندگان را برعهده دارند ‌تابلوهاي ‌تبليغاتي ‌هم مي‌توانند ‌از ‌لحاظ ‌مكان ‌جغرافيايي، ‌اندازه، ‌قشر ‌مخاطب، ‌نوع ‌محصول، ‌توان ‌اقتصادي ‌جامعه ‌هدف، ‌بودجه ‌در ‌نظر ‌گرفته ‌شده ‌براي ‌تبليغات ‌و ‌بسياري ‌از ‌عوامل ‌ديگر در جاهایی خاص قرار گیرند. این تابلوهایی که نصب شده اند(در تصویر) بجای جذابیت و زیبایی، چندش آور و نامرتب اند.من هم قبول دارم که اینجا ایران و بوکان است اما با اندکی به خرج دادن سلیقه و داشتن احساس مسئولیت می توان باکمترین هزینه، چهره شهر را آراسته تر و زیباتر ساخت.

‌پیشنهاد می گردد با ایجاد ساماندهی، نظم و تنوع ‌در ‌شكل تابلوها، ‌سازه‌ها ‌و ‌پيكره‌ها ‌موجبات ‌ماندگاري ‌پيام ‌در ‌ذهن ‌مخاطب ایجاد شود.

تصویر شماره۴: سطل زباله های روباز

سطل زباله روباز

3- یکی دیگر از موارد واضح که کمتر کسی به آن توجه می کند بحث سطل های زباله در سطح شهر هستند.

سطل زباله ی استاندارد، فلزی گالوانیزه با قابلیت تخلیه، دارای تله موش در سطح معابر با قابلیت فعال سازی است. دارای جاسیگاری استیل، قفل و کلید مخصوص ایمنی، ورودی مخازن در دو طرف و قابلیت نصب در سطح پیاده روها ، پارکها و معابر عمومی است. با بهترین طراحی صنعتی و قابلیت نصب دریچه های ورودی جهت تفکیک زباله در مبدا. علاوه بر این بدنه دو لایه دارای مواد کامپاند شده بانضمام آنتی یووی اند و مقاومت و ضربه پذیری بالایی را دارند که نصب آن در کمتر از 10 دقیقه و بدون نیاز به تخریب محل و جوشکاری و...، به سهولت انجام می پذیرد.

اما متاسفانه سطح شهر دارای  سطل هایی روباز، بدون امکان تفکیک مواد براساس جنس، رنگ و رو رفته و کثیف اند. به تصویر نگاه کنید. در مصاحبه با فروشنده ی عزیز تصویر، گلایه های مکرر وی را از بوی بد سطل زباله می شنیدیم و اینکه حتی چندین بار از طریق شهرداری پیگیری و اعتراض نموده ولی کسی پاسخگوی ایشان نبوده است. از مجموع سی و هشت سطل زباله ی موجود، حتی یک مورد را هم پیدا نمی کنید که سرپوشیده، پاکیزه و قابلیت تفکیک جنس زباله را داشته باشد.

سطل های زباله بزرگتر قابل حمل ماشین های شهرداری که وضعیت خیلی بدتر از این دارند. امید است که شهرداری محترم، چونان مادری مهربان و کاردان، سر و صورت و بینی شهر را تمیز نگه دارند.

تصویر شماره۵: کمربندی

کمربندی داخل شهر بوکان

سوم- رسیدگی به خیابان ها و کوچه ها

بسیاری از کوچه های شهر (مانند فاصله بین شهرک و میدان معلم گلتپه، علی آباد، زیباشهر و...) هنوز خاکی و پر از سنگ و چاله و چوله اند.رسیدگی به شهر از لحاظ سیمان و آسفالت کاری، فقط به خیابان اصلی و جدول هایی که نشان تمدن سیمانی اند، اختصاص ندارد. یکی از عمده دلایل عدم سرویس دهی تمام و کمال تاکسی های تلفنی، غیرقابل عبور بودن کوچه هاست. تصویر نشان داده شده، داخل شهر و مسیر خیابان کمربندی است (جاده ی ترانزیت بین المللی و محل عبور بیشترین تعداد مسافران برون شهری) و جالب است که کوچه های موازی و مشابه دیگر بسیاری نیز وجود دارند و کسی هم اعتراضی نکرده یا پاسخی از مسئولین مربوط نشنیده اند.پیشنهاد می شود شرکت ها و موسسات خلاق، هزینه ی پر کردن چاله چوله ها و آسفالت و سیمان این موارد را برعهده بگیرند به شرط نوشتن تبلیغات خود روی قسمت ترمیم شده تا مدت زمان طولانی و مشخص.

چهارم- سایت شهرداری بوکان

یکی از مهم ترین امکانات نوین برای دادن و گرفتن اطلاعات مورد نیاز سایت اینترنتی است. تمام اطلاعات و دیتاهای سایت شهرداری - با تمام عظمت و وظایف بسیار و سنگینش- را گرداوری کنید در چند صفحه، خلاصه می شود. اگر به سایت مراجعه بکنید و با کمی تامل صفحات اصلی آن را بررسی کنید به اشکالات زیر بر می خورید:

درباره شهردار: ذکر زندگی نامه و مشخصات همان شهردار فبلی (آقای معروفی)است

پیام شهردار: خالی است (فقط یک عکس خوشتیپ)

تصویر شماره۶: سایت شهرداری

سایت انترنتی شهرداری بوکان

درقسمت درباره شهر: انگار هیچ مطلب مهم تری از معنی کلمه ی بوکان و نحوه ی نامگذاری آن دردنیا وجود ندارد که شهرداری محترم اولین چیزی که در سایتشان ذکر می کنند بوکان (با کمی دهن کجی تمسخرآمیز) به معنای شهر عروسان است و انگار دیگر این شهر چیزی برای گفتن ندارد و مهم نیست.

جای نقشه ی شهر هم خالی است.

در قسمت گردشگری، از مجموع جاهای باستانی و دیدنی شهر بوکان به سه مورد اشاره کرده و 61 مورد را هم بدون عکس و توضیح جا گذاشته اند. انگار کار خیلی شاق و هزینه برداری است که این قسمت سایت را غنی و پربار سازند. به 29 مورد آثار و ابنیه های تاریخی و 14 مورد جای دیدنی هم فقط اشاره کرده اند. (بدون هیچ توضیح و عکس و...)

قسمت مناقصات هم خالی است؛ قسمت انتقادات و پیشنهادات هم پر از خالی است. واحد آتش نشانی و اتوبوسرانی و کارخانه آسفالت هم از بقیه ی موارد غنی تر! 23 عکس هم از کارهای عمرانی شهرستان بوکان در سایت گنجانده اند. پرکاربردترین ماده قانونی در شهرداری همان ماده 100 است. و دیگر هیچ.

راهکار و پیشنهاد

- مسئولین شهر به ویژه شورهای محترم و متخصص شهر و شهردار گرامی و نماینده اش، سوار بر دو ماشین با احتساب حق ماموریت، به مدت یک ساعت در هر هفته، مناطق مختلف شهر را هر بار به قصد بررسی موردی مشخص، بازدید کنند، یادداشت بردارند، پیگیری کنند و با استفاده از نیروها و بودجه های موجود در راستای بهتر شدن ریخت شناسی و مبلمان شهری و مرتفع ساختن معضلات و مشکلات و بقیه ی مسایل آن، اقدام عاجل و دلسوزانه بنمایند.

- از موسسات تحقیقاتی سطح شهر(مانند ژیان پژوه، ...) بخواهند با ارائه ی پروپوزال و طرح های پیشنهادی، بصورت علمی و مبتنی بر تحقیقات، به راهکاراندیشی بپردازند. همه چیز را همگان دانند.

- هیئت امنای هر محله و منطقه با نظارت و پیگیری امام جماعت مسجد، مشکلات عمده ی خود را که مربوط به شهرداری است، گرداوری و مکتوب نمایند و جهت مرتفع ساختن آن اقدام نمایند. قطعاً مرتبی و پاکیزگی و استاندارد بودن هر منطقه نشان از فعال بودن حاج ماموستای آن منطقه و هیئت امنای محترم و ریش سفیدان و کدخداهای آن دارد و این عزیزان می توانند خیلی بیشتر از این، در امورات شهری و مسائل زیستی خود و خانواده و هم محلی هایشان تاثیرگذار باشند.

- در نهایت پیشنهاد می شود مردم فهیم شهر نیز نسبت به مسائل شهر خود، حساس تر، دلسوزتر و پیگیرتر باشند تا فرهنگ سازی عمیقتری برای فرزندان و نسل های بعدی نیز صورت پذیرد و ضمن ارتقای سطح رفاهی و تسهیلاتی زندگی خودمان، در برابر مهمانان و غیربومی ها احساس افتخار بیشتری بنماییم.